Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

NVIDIA GeForce NOW, Google Stadia, Microsoft Project xCloud - Porównujemy granie w chmurze. Która usługa jest najlepsza?

Ewelina Stój | 07-03-2021 10:00 |

NVIDIA GeForce NOW, Google Stadia, Microsoft Project xCloud - Porównujemy granie w chmurze. Która usługa jest najlepsza?XXI wiek to okres wyjątkowy. Przede wszystkim dlatego, że żyjąc w tych czasach możemy czerpać garściami z dobrodziejstw technologii. Z dobrodziejstw, o których jeszcze w dzieciństwie nam się nie śniło. Ba, nawet jeszcze kilka lat temu nie marzyliśmy, że będziemy w stanie grać w wymagające gry komputerowe na ekranie budżetowego nawet smartfona. Dziś możliwe jest zarówno takie właśnie giercowanie, jak i wykorzystanie do grania zupełnie "niekomputerowego" sprzętu jak sam telewizor. I choć gracze długo nie chcieli uwierzyć, że streaming gier (granie w chmurze) będzie miał rację bytu, to obecnie na przekór wszystkim niedowiarkom możemy bawić się w ten sposób z użyciem nie jednej, a nawet kilku już platform.

Autor: Ewelina Stój

Na tę chwilę w Polsce najpopularniejszymi platformami do grania w chmurze są NVIDIA GeForce NOW, Google Stadia oraz Microsoft Project xCloud (wchodzące w skład pakietu Xbox Game Pass Ultimate). Zacznijmy może jednak od podstaw, a więc od przybliżenia istoty grania w chmurze. Pisząc najoględniej, usługi te w ramach abonamentu udostępniają graczom przez sieć moc przerobową gamingowego peceta oraz bibliotekę wybranych gier (choć część platform chmurowych wynajmuje nam wyłącznie "wirtualny komputer", a produkcje growe musimy posiadać już na własność na wybranych platformach gamingowych takich jak Steam, Epic czy inne). Ostatecznie płacąc więc pewną kwotę, nie musimy być posiadaczem arcywydajnego peceta, ponieważ takowy jest nam udostępniany przez sieć. W związku z tym, nie ma też konieczności posiadania jakiegokolwiek desktopu. Wybrane oferty pozwalają na granie na wspomnianym już smartfonie, leciwym laptopie, a nawet w przeglądarce internetowej. 

Polscy gracze mogą korzystać z kilku już usług grania w chmurze. Najbardziej znanymi są NVIDIA GeForce NOW, Google Stadia oraz Microsoft Project xCloud. Czym różnią się owe platformy? Jaka jest ich oferta? Sprawdźmy!

NVIDIA GeForce NOW, Google Stadia, Microsoft Project xCloud - Porównujemy granie w chmurze. Która usługa jest najlepsza? [nc1]

NVIDIA GeForce Now obchodzi pierwszą rocznicę. Nowe dodawane regularnie gry i bogatsza lista obsługiwanych urządzeń

Oczywiście wszystkie wspomniane usługi w chmurze różnią się od siebie elementami funkcjonalności, wydajnością oraz cenami, dlatego też warto zebrać możliwości tych usług w jednym miejscu, i to właśnie ma na celu niniejszy artykuł. Na wstępie pozwolę sobie też zauważyć, że wszystkie wspomniane trzy platformy nie stanowią dla siebie bezpośredniej konkurencji, gdyż ostatecznie mają kilka zasadniczych cech różnicujących. Przy okazji nie sposób też nie zauważyć, że w przestrzeni internetowej pojawia się coraz więcej usług tego typu, a każda z nich proponuje nieco inną funkcjonalność. Prócz wymienionych wyżej bohaterów testu, Czytelnik może kojarzyć jeszcze takie platformy jak Vortex, Shadow, Luna czy Antstream Arcade (w tym wypadku do grania otrzymamy gry z Amigi, Commodore 64 czy też ze Spectrum ZX). Jak już jednak wspomniałam, na polskim rynku liczą się przede wszystkim usługi NVIDII, Google oraz Microsoftu. Ufam jednak, że po zapoznaniu się z niniejszym materiałem, każdy z Was będzie mógł podjąć decyzję, który z serwisów jawi się Wam jako najodpowiedniejszy.

NVIDIA GeForce NOW, Google Stadia, Microsoft Project xCloud - Porównujemy granie w chmurze. Która usługa jest najlepsza? [nc1]

Google Stadia w Polsce już oficjalnie. Kto skorzysta z tej platformy?

Jeszcze przed kilkunastoma miesiącami, kiedy to rzeczone usługi wchodziły na światowe rynki (z wyłączeniem rynku polskiego), wielu z nas miało konkretne wątpliwości co do tego, czy nasze "krajowe internety", często olimitowane śmiesznie małą ilością gigabajtów do wykorzystania, w ogóle podołają wyzwaniu grania w chmurze. Drugą wątpliwość budziło rozlokowanie serwerów poza granicami naszego kraju, co siłą rzeczy generuje większe opóźnienia w przesyle danych (dźwięku, obrazu), niż jak gdyby usługodawca miał część swoich serwerów w naszym mieście. Obecnie widać jednak, że coraz większa liczba graczy przekonuje się do tej formy gamingu. Skoro więc nie taki diabeł straszny jak go malowano, to najwyższa pora na możliwie dogłębną analizę. Na początek spróbujmy usystematyzować wiedzę o NVIDIA GeForce NOW, Google Stadia oraz Microsoft Project xCloud w tabeli, by następnie przejść do szczegółów.

NVIDIA GeForce NOW, Google Stadia, Microsoft Project xCloud - Porównujemy granie w chmurze. Która usługa jest najlepsza? [nc1]

  NVIDIA GeForce NOW Google Stadia Project xCloud
Oficjalna strona usługi KLIK KLIK KLIK
Darmowy okres próbny nie tak, 30 dni za darmo 30 dni za 4 zł
Subskrypcja darmowa tak, sesje gry do 1 godziny, dłuższe czekanie w kolejce, brak RTX tak, m.in. obraz ograniczony do FHD i bez HDR nie
Subskrypcja płatna tak, Founders
125 zł za 6 mscy
tak, Stadia Pro
39 zł za 1 msc
tak, Xbox Game Pass Ultimate
55 zł za 1 msc
Konieczność posiadania własnych gier tak, z platform Steam, Epic, Origin oraz Uplay nie, należy wykupić dostęp do gier ze sklepu Stadia nie, gotowa, uzupełniania nowościami biblioteka
Dodatkowa biblioteka gier tak, ponad 80 tytułów free-to-play tak, dla kont Pro kilka darmowych tytułów, oferta wymieniana co jakiś czas tak, ponad 100 darmowych tytułów na PC, konsolę oraz Androida, biblioteka wciąż powiększana
Obsługiwane platformy do streamowania Windows PC, MacOS, system Android, Android TV, przeglądarka Chrome, przeglądarka Safari (iOS) Przeglądarka (dowolna, zalecana Chrome), wybrane smartfony Google, telewizory z Chromecast Ultra Smartfony z systemem Android
Wymagane łącze internetowe Przewodowy Ethernet
lub
Router WiFi 5 GHz
15 Mbps dla 720p @60 FPS
25 Mbps dla 1080p @60 FPS
Przewodowy Ethernet
lub
Router WiFi 5 GHz
10 Mbps dla 720p @60 FPS
35 Mbps dla 4K @60 FPS
Przewodowy Ethernet
lub
Router WiFi 5 GHz
10 Mbps
Wsparcie dla kontrolerów tak tak tak
Start usługi w Polsce 4 lutego 2020 7 grudnia 2020 od 15 września 2020 wciąż w fazie beta

Microsoft xCloud dla smartfonów z Androidem od dziś w Polsce

NVIDIA GeForce NOW, Google Stadia, Microsoft Project xCloud - Porównujemy granie w chmurze. Która usługa jest najlepsza? [nc1]

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 82

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.