tworzenie gier
W pięć miesięcy 2024 roku zwolniono tyle osób w branży gier, ile przez cały poprzedni rok. To nie koniec tego procesu
Branża gier wideo przeżywa teraz niewątpliwie trudny okres. Wiąże się to między innymi z pokaźnymi zwolnieniami, które są od pewnego czasu przeprowadzane w kolejnych studiach. Wiele wskazuje na to, że obecny rok będzie znacznie gorszy pod tym względem od poprzedniego. Zaledwie pięć miesięcy 2024 roku wystarczyło, żeby liczba zwolnień w branży zrównała się z wynikiem za cały 2023 rok. Zapewne na tym jednak się nie skończy i proces będzie kontynuowany.
Polski oddział Larian Studios oficjalnie wystartował. To już siódma placówka deweloperów gry Baldur's Gate 3
Studio Larian to obecnie jeden z najbardziej cenionych przez graczy podmiotów w branży gier komputerowych. Deweloperzy na przestrzeni lat robili wiele, by zadbać o swój wizerunek, czego kulminacją było wydanie w zeszłym roku idącej mocno pod prąd obecnym trendom gry Baldur’s Gate 3. Rozwój wywodzącego się z Belgii studia trwa w najlepsze. Dowodem na to jest otwarcie kolejnego (siódmego już) oddziału, tym razem w naszym rodzimym kraju.
Square Enix dołącza do grona firm, które przeprowadzają zwolnienia. Dotkną one oddziałów w USA i Europie
Choć branża nowych technologii ma już prawdopodobnie za sobą najgorszy okres, to nie można ciągle tego powiedzieć o studiach tworzących gry komputerowe. Od kilkunastu miesięcy jesteśmy zasypywani doniesieniami o dużych zwolnieniach wśród tego typu firm. Dołączyło do nich niestety także Square Enix. Japońska firma przechodzi restrukturyzację, w wyniku której z pracą pożegna się spora liczba osób z amerykańskich i europejskich oddziałów.
Electronic Arts jest zdeterminowane, by włączyć sztuczną inteligencję do wielu etapów procesu tworzenia gier
Wydaje się, że od wykorzystania sztucznej inteligencji w różnych dziedzinach życia nie ma już odwrotu. Dotyczy to także branży gier. Jesteśmy dopiero na początku długiej drogi, ale już teraz nietrudno znaleźć zalety i wady takiego rozwiązania. CEO Electronic Arts - Andrew Wilson - zapowiedział, że jego firma będzie stosowała AI w różnych aspektach procesu tworzenia gier. Sami deweloperzy nie mogą się już ponoć tego doczekać. Wiążą się z tym jednak pewne zagrożenia.
Square Enix stawia na AI. Prezes firmy zapowiada wykorzystanie sztucznej inteligencji na szeroką skalę
Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza także do zawodów, które wymagają kreatywności. Generatory AI są coraz lepsze i popularniejsze, zatem słuszne obawy o swoje miejsca pracy mają na przykład artyści koncepcyjni z branży gier. Choć zapewne zawód utrzyma się na rynku, to mocno zmieni się charakterystyka jego pracy. Wykorzystanie AI na szeroką skalę zapowiedział prezes Square Enix. Wbrew pozorom, może wpłynąć to pozytywnie na proces tworzenia gier.
Unity 6 - nowa odsłona silnika do gier z jeszcze większą integracją ze sztuczną inteligencją. Ogłoszono także partnerstwo z firmą Meta
Mimo niedawnych problemów, jakich doświadczyła firma Unity Technologies, ich silnik do gier o tej samej nazwie nadal radzi sobie całkiem dobrze. Na wczorajszej (16.11) konferencji Unite 2023 Keynote oficjalnie zaprezentowano nadchodzącą odsłonę, którą oznaczono numerem 6. Na wydarzeniu ogłoszono także sporo zmian w obecnych wersjach, a wiele z nich dotyczy łatwiejszego tworzenia treści, programowania i animowania postaci dzięki sztucznej inteligencji.
Coraz większa liczba gier przygotowywana z wykorzystaniem SI to zagrożenie dla deweloperów? Specjaliści są innego zdania
Nie tak dawno temu w Hollywood rozpoczął się strajk aktorów i scenarzystów. Strajk dotyczy wykorzystywania w ich pracy SI, która - jak słusznie zauważają - jest w stanie pozbawić ich pracy. Póki co przynajmniej częściowo, ale kto wie, co przyniesie przyszłość. Nie inaczej ma się sytuacja w branży gier, gdzie do pracy nad nowymi tytułami zaprzęga się narzędzia sztucznej inteligencji. W ostatnim czasie w kwestii tej zabrało głos kilku specjalistów, w tym Richard Wilson.
State of the Game Industry 2023 – raport prześwietlający na wylot najważniejsze problemy społeczne deweloperów gier
Game Developers Conference, to coroczne spotkanie twórców gier wideo z całego świata. Najbliższa edycja odbędzie się w marcu w San Francisco. Od wielu lat GDC poprzedza raport z badań, które regularnie przeprowadzane są wśród deweloperów różnych narodowości. Nie inaczej jest w tym roku. Światło dzienne ujrzało podsumowanie State of the Game Industry 2023 i można z niego wyciągnąć wiele ciekawych informacji dotyczących nie tylko samych twórców gier, ale także problemów, z którymi muszą się...
NVIDIA PhysX 5.0 - nowy pakiet narzędzi do tworzenia fizyki w grach
NVIDIA ogłosiła, że niebawem udostępni zestaw narzędzi PhysX 5.0 przeznaczony dla developerów. Dzięki nowym bibliotekom będą w stanie uzyskać w grach wideo jeszcze bardziej realistyczne efekty odzwierciedlające zachowanie przedmiotów. Silnik tej technologii daje programistom m.in. możliwość nadawania fizycznych właściwości poszczególnym obiektom, takich ja masa czy prędkość i skorelowanie interakcji tych obiektów ze sobą i otoczeniem. PhysX jest bazą dla silników graficznych takich jak Unity...
Z wizytą w studiu SUPERHOT Team. Rozmowa o fantomatyce
Wirtualna rzeczywistość jest czymś, co pociąga wielu i trudno się temu dziwić. Wygodne gogle, zabawnie wyglądające kontrolery, odpowiednio wydajny komputer i… bach! Przenosimy się do zupełnie obcej przestrzeni, a rozgrywka odbywa się na innej płaszczyźnie z dużo większym poziomem immersji. VR jednak wcale nie jest czymś nowym, a pierwsze podejścia do niego miały miejsce na długo przed narodzinami części z naszych czytelników. Mowa chociażby o Virtual Boyu w wykonaniu Nintendo z 1995 roku. Nic...
Humble Bundle z oprogramowaniem do tworzenia gier
Humble Bundle jest serwisem zajmujący się sprzedażą gier komputerowych, które nie mają jednoznacznie określonej ceny. Niektóre, bardziej zaawansowane bądź też popularniejsze promocje są dostępne po wpłaceniu minimalnej kwoty, ale nikt nam nie zabroni wpłacić więcej i podzielić się pieniędzmi z producentami oraz organizacjami charytatywnymi. Do tej pory Humble Bundle oferowało graczom dostęp do gier komputerowych, jednak obecna akcja jest inna od pozostałych - tym razem do zdobycia jest oprogramowanie...
NVIDIA zmienia cykl wydawania układów graficznych. Nadchodzi lawina nowych modeli, które będą się ukazywać co roku
AMD Radeon RX 8000 - architektura RDNA 4 skupi się na Ray Tracingu. Z kolei RDNA 5 ma być zbudowane od podstaw
Historia PurePC bez cenzury z okazji 18. urodzin - Początki bywały trudne, jednak wyszliśmy na prostą i pozostajemy niezależni
AMD Zen 5 ze spodziewanym mniejszym wzrostem IPC. Procesory APU Strix Point bez wsparcia dla Windows 10
Test smartfona Google Pixel 8a - czysty Android z 7-letnim wsparciem i genialny aparat. Czy trzeba czegoś więcej?