Test GeForce RTX 2060 - Następca GTX 1060 dogania GTX 1080
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Premiera GeForce RTX 2060, następcy GeFOrce GTX 1060
- 2 - NVIDIA GeForce RTX 2060 FE - Budowa i parametry techniczne
- 3 - Platforma testowa i wykorzystane sterowniki
- 4 - Test wydajności 3DMark Time Spy - DirectX 12
- 5 - Test wydajności Assassin's Creed: Origins - DirectX 11
- 6 - Test wydajności Deus Ex: Mankind Divided - DirectX 11
- 7 - Test wydajności Deus Ex: Mankind Divided - DirectX 12
- 8 - Test wydajności Dishonored 2 - DirectX 11
- 9 - Test wydajności Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands - DirectX 11
- 10 - Test wydajności Kingdom Come: Deliverance - DirectX 11
- 11 - Test wydajności Mass Effect: Andromeda - DirectX 11
- 12 - Test wydajności Shadow of the Tomb Raider - DirectX 12
- 13 - Test wydajności Watch Dogs 2 - DirectX 11
- 14 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - DirectX 11
- 15 - Test wydajności Wolfenstein II: The New Colossus - Vulkan
- 16 - Overclocking - maksymalne stabilne zegary GeForce RTX 2060
- 17 - Test wydajności 3DMark Time Spy - DirectX 12 (OC)
- 18 - Test wydajności Assassin's Creed: Origins - DirectX 11 (OC)
- 19 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - DirectX 11 (OC)
- 20 - Test wydajności Wolfenstein II: The New Colossus - Vulkan (OC)
- 21 - Pobór mocy - Spoczynek i obciążenie (Kingdom Come: Deliverance)
- 22 - Pomiar temperatur - Spoczynek i obciążenie (Wiedźmin 3)
- 23 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie (Wiedźmin 3)
- 24 - Test DLSS - Final Fantasy XV Benchmark
- 25 - Test DLSS - Epic Infiltrator
- 26 - Test Mesh Shading - Asteroid Benchmark
- 27 - Test Ray Tracing - Star Wars Benchmark
- 28 - Podsumowanie - Turingi coraz lepiej się prezentują
GeForce GTX 1060 ponad wszelką wątpliwość był najpopularniejszą odmianą architektury Pascal, zapewniającą wydajność wystarczającą do komfortowego grania w wielkoformatowe produkcje, która nie kosztowała milionów monet (pomijam koparkowe szaleństwo). Podstawowe modele charakteryzowały się również wzorową energooszczędnością, sporym potencjałem podkręcania i przeważnie nienaganną kulturą działania systemu chłodzenia. Dlatego sukcesora układu GP106 wyczekiwano z niecierpliwością. Chociaż premiery najmocniejszych odmian GeForce RTX 2000 ostudziły nieco entuzjazm, że NVIDIA dostarczy kartę graficzną atrakcyjnie wycenioną oraz dorównującą GeForce GTX 1080, podobnie jak GeForce GTX 1060 doganiał GeForce GTX 980, iskrzyła się jeszcze nadzieja zobaczenia czegoś interesującego. Dzisiaj nareszcie sprawdzimy co oferuje GeForce RTX 2060, czyli najmłodsze i najsłabsze wcielenie Turinga, występujące na wykresach w postaci modelu Founders Edition.
Autor: Sebastian Oktaba
O kosmicznej popularności GeForce GTX 1060 niechaj świadczy statystyka - przeszło milion wyświetleń naszego premierowego artykułu poświęconego temu modelowi! A przecież średni Pascal występował jeszcze w przynajmniej kilku publikacjach, zestawieniach, testach wydajności gier komputerowych, porównaniach platform... Właśnie tutaj NVIDIA zawiesiła sobie poprzeczkę najwyżej - pośród użytkowników niebędących entuzjastami pakującymi w blaszaki tysiące złotych, ale jednocześnie szukających rozwiązań zapewniających odpowiedni komfort rozrywki, bo inaczej mogliby zwyczajnie wybrać konsolę. Każde podniesienie widełek cenowych albo nieadekwatny przyrost wydajności, zostanie znacznie chłodniej odebrany aniżeli w high-endzie, ponieważ w średnio-wyższym segmencie innowacje mają drugorzędne znaczenie (ray-tracing, DLSS), natomiast użytkownicy oczekują przede wszystkim więcej FPS-ów. GeForce RTX 2060 wyznaczono zatem naprawdę trudne zadanie. Pełnym sukcesem byłoby dogonienie GeForce GTX 1080, jednak to scenariusz mało prawdopodobny, skoro momentami nawet GeForce RTX 2070 nieznacznie wyprzedza wspomnianego Pascala. Dokładne opisy technologii wprowadzonych w najnowszej architekturze NVIDII znajdziecie w poprzednich publikacjach (LINK), a jeśli wszystko pamiętacie, zapraszam do specyfikacji technicznej najsłabszego Turinga.
Czy NVIDIA dostarczy kartę graficzną atrakcyjnie wycenioną oraz dorównującą GeForce GTX 1080, podobnie jak GeForce GTX 1060 doganiał GeForce GTX 980? Zaraz się przekonamy na własne oczy...
GeForce RTX 2060 wykorzystuje procesor TU106-300A-A1 mierzący 445 mm² oraz zawierający 10,8 miliarda tranzystorów, stworzony w litografii 12 nm FFN (FineFET NVIDIA) dedykowanej stricte rdzeniom NVIDII. Spośród maksymalnie 72 bloków SM (Streaming Multiprocessor) w opisywanym przypadku aktywnych pozostało zaledwie 30, oznaczających 1920 jednostek CUDA, 48 jednostek renderujących oraz 120 jednostek teksturujących. Względem GeForce RTX 2070 różnica w podstawowej konfiguracji rdzenia graficznego okazuje się jednak stosunkowo niewielka (2304 / 64 / 144), dlatego domniemywać można, że przepaść wydajnościowa będzie znacznie mniejsza, niż pomiędzy GeForce GTX 1060 i GeForce GTX 1070. Oczywiście, GeForce RTX 2060 dysponuje także dodatkowymi jednostkami obliczeniowymi charakterystycznymi dla Turingów - 240 rdzeniami tensor oraz 30 rdzeniami RT. Pierwsze wspierają obliczenia związane z techniką ray tracingu w czasie rzeczywistym, drugie angażują głębokie uczenie oraz sztuczną inteligencję podczas zaawansowanego przetwarzania obrazu. W stosunku do Pascali zwiększeniu uległa jeszcze pamięć podręczna drugiego poziomu (L2) oraz zastosowano wydajniejszy podsystem pamięci graficznej (GDDR5 → GDDR6). Podniesiono też współczynnik TDP wynoszący 160W zamiast 120W, czym GeForce RTX 2060 wyprzedza nawet GeForce GTX 1070.
RTX 2060 | RTX 2070 | RTX 2080 | RTX 2080 Ti | |
Układ graficzny | TU106 | TU106 | TU104 | TU102 |
Architektura | Turing | Turing | Turing | Turing |
Litografia | 12 nm | 12 nm | 12 nm | 12 nm |
Rozmiar rdzenia | 445 mm² | 445 mm² | 545 mm² | 754 mm² |
Tranzystory | 10.8 mld | 10.8 mld | 13.6 mld | 18.6 mld |
Jednostki SP | 1920 | 2304 | 2944 | 4352 |
Jednostki TMU | 120 | 144 | 184 | 272 |
Jednostki ROP | 48 | 64 | 64 | 88 |
Jednostki RT | 30 | 36 | 46 | 68 |
Jednostki Tensor | 240 | 288 | 368 | 544 |
Rozmiar pamięci | 6144 MB GDDR6 | 8192 MB GDDR6 | 8192 MB GDDR6 | 11264 MB GDDR6 |
Szyna pamięci | 192-bit | 256-bit | 256-bit | 352-bit |
Przepustowość | 336.0 GB/s | 448.0 GB/s | 448.0 GB/s | 616.0 GB/s |
Moc obliczeniowa | 6.5 GFLOPS | 7.5 GFLOPS | 10.0 GFLOPS | 13.4 GFLOPS |
Taktowanie bazowe | 1365 MHz | 1410 MHz | 1515 MHz | 1350 MHz |
Taktowanie pamięci | 14000 MHz | 14000 MHz | 14000 MHz | 14000 MHz |
Współczynnik TDP | 160 W | 175 W | 215 W | 250 W |
Cena startowa | 349 USD | 499 USD | 699 USD | 999 USD |
Data premiery | Styczeń 2019 | Październik 2018 | Wrzesień 2018 | Wrzesień 2018 |
Test NVIDIA GeForce RTX 2070 - Szybszy od GeForce GTX 1080?
Bazowe taktowanie rdzenia GeForce RTX 2060 Founders Edition wynosi 1365 MHz, wzrastając do minimum 1680 MHz dzięki technologii GPU Boost 3.0, jednak faktycznie wartości sięgają 1800 MHz zależnie od obciążenia. Urządzenie wymaga do działania pojedynczej 8-pinowej wtyczki zasilania PCI-E oraz pozbawione zostało obsługi SLI, podobnie zresztą jak GeForce RTX 2070. Konstrukcyjnie to natomiast wierna kopia poprzedniego przedstawiciela linii Founders Edition. GeForce RTX 2060 dysponuje 6144 MB pamięci GDDR6 na 192-bitowej magistrali, wartością obecnie niezbyt imponującą, zwłaszcza iż identyczną ilość VRAM otrzymał GeForce GTX 1060 wprowadzony w wakacje 2016 roku. Drastycznie zwiększyła się jednak przepustowość (192 → 336 GB/s) dzięki taktowaniu GDDR6 wynoszącemu 14 000 MHz, pozwalając najsłabszemu Turingowi nieznacznie wyprzedzić GeForce GTX 1080. Niedawno pojawiły się wzmianki o wariantach z GDDR5/GDDR5X, jednak w oficjalnej dokumentacji NVIDII żadnego potwierdzenia tych rewelacji nie znalazłem. A teraz najmniej przyjemna informacja - cena startowa modelu GeForce RTX 2060 Founders Edition wynosi 349 dolarów, podczas gdy referencyjny GeForce GTX 1060 rozpoczynał karierę z poziomu 299 dolarów, zatem dokonało się kolejne przesunięcie segmentów w wykonaniu NVIDII. Pytanie brzmi - jaką wydajność otrzymamy w zamian...
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Premiera GeForce RTX 2060, następcy GeFOrce GTX 1060
- 2 - NVIDIA GeForce RTX 2060 FE - Budowa i parametry techniczne
- 3 - Platforma testowa i wykorzystane sterowniki
- 4 - Test wydajności 3DMark Time Spy - DirectX 12
- 5 - Test wydajności Assassin's Creed: Origins - DirectX 11
- 6 - Test wydajności Deus Ex: Mankind Divided - DirectX 11
- 7 - Test wydajności Deus Ex: Mankind Divided - DirectX 12
- 8 - Test wydajności Dishonored 2 - DirectX 11
- 9 - Test wydajności Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands - DirectX 11
- 10 - Test wydajności Kingdom Come: Deliverance - DirectX 11
- 11 - Test wydajności Mass Effect: Andromeda - DirectX 11
- 12 - Test wydajności Shadow of the Tomb Raider - DirectX 12
- 13 - Test wydajności Watch Dogs 2 - DirectX 11
- 14 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - DirectX 11
- 15 - Test wydajności Wolfenstein II: The New Colossus - Vulkan
- 16 - Overclocking - maksymalne stabilne zegary GeForce RTX 2060
- 17 - Test wydajności 3DMark Time Spy - DirectX 12 (OC)
- 18 - Test wydajności Assassin's Creed: Origins - DirectX 11 (OC)
- 19 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - DirectX 11 (OC)
- 20 - Test wydajności Wolfenstein II: The New Colossus - Vulkan (OC)
- 21 - Pobór mocy - Spoczynek i obciążenie (Kingdom Come: Deliverance)
- 22 - Pomiar temperatur - Spoczynek i obciążenie (Wiedźmin 3)
- 23 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie (Wiedźmin 3)
- 24 - Test DLSS - Final Fantasy XV Benchmark
- 25 - Test DLSS - Epic Infiltrator
- 26 - Test Mesh Shading - Asteroid Benchmark
- 27 - Test Ray Tracing - Star Wars Benchmark
- 28 - Podsumowanie - Turingi coraz lepiej się prezentują