Valve rozwija Steam Play: 3000 gier z Windows dostępne na Linuksie
Po raz pierwszy Valve poinformowało o wprowadzaniu usługi Steam Play w 2010 roku. Część gier kupionych w wersji dla dowolnej platformy i oznaczonych symbolem SteamOS + Linux uruchamianych jest w systemach unixowych za pośrednictwem zmodyfikowanej przez Valve wersji Wine, rozwijanej pod nazwą Proton (kompletne repozytorium Protona udostępnione zostało na GitHubie). Co to oznacza dla użytkowników Linuxa? Dużą dawkę rozrywki: aktualnie 3000 gier z Windows zadziała w Linuxie, w planach kolejne tytuły. Wkrótce SteamOS oraz Linux może stać się wystarczającym środowiskiem do zabawy. Według Valve przyszłość gier leży w Vulkanie. Wysiłki związane z dostosowaniem istniejących tytułów do Linuxa mogą doprowadzić do zmiany postrzegania tej platformy przez graczy.
Linux staje się dzięki wysiłkom Valve coraz bardziej atrakcyjną platformą dla graczy. Z bogatej biblioteki gier Steama, ponad 3000 tytułów działa na Linuksie.
Jak sprawdzić, co spośród gier na Steamie zadziała w Linuksie? Wystarczy w opcjach wyszukiwania w Sklepie Steam zaznaczyć tag Steam OS + Linux, co umożliwi zawężenie wyników do zbioru gier wykorzystujących Protona lub działających natywnie. Wśród 3000 tytułów działających w Linuksie (z bazy prawie 30 000 gier) znalazły się: Dawn of War II, Civilization VI, XCOM 2, Pillars of Eternity I i II, Sudden Strike 4, Beyond Earth, Europa Universalis IV, Divinity: Orginal Sin, The Talos Principle, Alien: Isolation, Stellaris, Shadow Warrior, Rise of the Tomb Raider, Deus Ex: Mankind Divided oraz Mad Max. Kolejna porcja gier, które niedługo będą dostępne wersjach beta, obejmuje Dooma (2016), NieR: Automata oraz Star Wars: Battle Front 2 i Tekkena 7. Valve zapowiedziało, że już wkrótce listy życzeń na Steamie zostaną uzupełnione o dodatkową opcję wyboru docelowej platformy uwzględniająca SteamOS i Linuxa.
Steam buduje nowy serwis: powstaje mocny konkurent Twitcha?
Wykorzystywane przez Protona implementacje DirectX 11 i 12 bazują na API Vulkan, Valve zapewnia że poprawiono w stosunku do Wine wydajność gier wykorzystujących wielowątkowość. Do uruchamiania gier w Linuksie niezbędny jest klient Steam w wersji beta, którego należy pobrać za pośrednictwem standardowego klienta Steam, wybierając w ustawieniach aplikacji Konto i Udział w testach beta. Prace nad Protonem Steam prowadzi od 2016 roku, przy współudziale CodeWeavers, ich efektem jest m.in. vkd3d, odpowiedzialny za obsługę Direct3D 12 na Vulkanie, natywne API dla OpenVR i SteamWorks, zoptymalizowana wydajność wine3d dla Direct3D 9 i Direct3D 11 oraz łatki esync. Valve wspiera też rozwój DXVK (implementacja Direct3D 11 na Vulkanie). Zgodnie z informacjami Valve, w przypadku gier wymagających translacji API, można spodziewać się różnic w wydajności, nie dotyczy to jednak gier wykorzystujących Vulkana.
Steam prawdę ci powie: pokaże ile pieniędzy wydałeś na gry
Utrudnienie dla działania gier w Linuksie mogą stanowić również zabezpieczenia DRM i systemy zapobiegające oszukiwaniu. Gry dodawane do Steam Play przechodzą testy, dopiero po ich pomyślnym zakończeniu uwzględniane są jako działające w SteamOS + Linux w Sklepie Steam. Na razie Valve nie planuje wprowadzenia Protona dla Mac OS X, choć zestaw narzędzi do symulacji DirectX i Direct3D działa także w tym systemie operacyjnym. W przypadku linuksowej wersji beta klienta Steam istnieje możliwość uruchamiania gier za pośrednictwem Protona, nawet jeśli nie są one oficjalnie oznaczone jako aplikacje działające w SteamOS. Dla developerów pracujących właśnie nad swoimi grami Valve ma tylko jedną radę: jeśli chcą oni zdobyć uznanie posiadaczy Linuxa, powinni natywnie korzystać z Vulkana.