Unity 6 - nowa odsłona silnika do gier z jeszcze większą integracją ze sztuczną inteligencją. Ogłoszono także partnerstwo z firmą Meta
Mimo niedawnych problemów, jakich doświadczyła firma Unity Technologies, ich silnik do gier o tej samej nazwie nadal radzi sobie całkiem dobrze. Na wczorajszej (16.11) konferencji Unite 2023 Keynote oficjalnie zaprezentowano nadchodzącą odsłonę, którą oznaczono numerem 6. Na wydarzeniu ogłoszono także sporo zmian w obecnych wersjach, a wiele z nich dotyczy łatwiejszego tworzenia treści, programowania i animowania postaci dzięki sztucznej inteligencji.
Unity 6 to nadchodząca edycja oprogramowania, które służy do tworzenia gier wideo. Możemy się spodziewać sporego wzrostu wydajności i szybszego tworzenia swoich produkcji. Otrzymamy także obsługę WebGPU.
John Riccitello ustępuje ze stanowisk w Unity Technologies. To pokłosie zamieszania z nowym modelem finansowym
Nowości w silniku Unity 6 przedstawiono na materiale wideo (poniżej), w którym możemy ujrzeć specjalnie zaprojektowaną wersję demonstracyjną nowego środowiska o nazwie Fantasy Kingdom. Do jej stworzenia użyto zasobów od Synty Studios. Zmian doczeka się samo renderowanie obrazu, system oświetlenia (Adaptive Probe Volumes), a dodatkowo odczujemy poprawioną optymalizację i lepsze wykorzystanie naszych zasobów sprzętowych, co ma się przełożyć na dużo lepszą wydajność projektów. Sporą nowością jest dodanie obsługi WebGPU, dzięki czemu będziemy w stanie uruchomić stworzone gry na przeglądarkach internetowych. Odświeżenia doczekała się także funkcja Unity Cloud, która usprawnia pracę całych zespołów.
Unity - setki deweloperów w oficjalnym proteście przeciwko zmianom. Twórcy Terrarii posunęli się nawet o krok dalej
Bardzo ciekawie zapowiada się jednak udoskonalona wersja Unity Muse oraz Unity Sentis. Pierwsza pozycja pozwala skorzystać z usług sztucznej inteligencji do pomocy przy tworzeniu kodu lub generowaniu tekstur oraz postaci z opisów tekstowych. Nowością w tej funkcji jest możliwość dodania animacji postaci lub określenia jej zachowań i interakcji z otoczeniem - wszystko to także za pomocą instrukcji tekstowych. Wideo pokazowe robi wrażenie i jedynym minusem jest tutaj cena, ponieważ Unity Muse kosztuje 30 dolarów miesięcznie (jeszcze jest w fazie wczesnego dostępu). Można wspomnieć, że model wykorzystywany w Muse wyszkolono na odpowiednich danych, więc nie musimy się martwić o prawa autorskie.
Unity Sentis pozwoli z kolei na wprowadzenie interaktywnych NPC, którzy także będą wykorzystywać moc modeli sztucznej inteligencji. Dzięki temu będziemy w stanie bardzo łatwo dodać postać, z którą gracz będzie mógł porozmawiać. Modele pobierzemy z wielu miejsc, takich jak Tensorflow, Pytorch, Meta, OpenAI, Keras lub HuggingFace. Wykorzystywany w tym celu format plików to ONNX. Obecna funkcja jest jeszcze w fazie beta, natomiast pełna wersja ukaże się wraz z debiutem Unity 6 w 2024 roku.
Wspomnieć można również o partnerstwie z firmą Meta, dzięki czemu produkcje z Unity będą mogły się uruchamiać na Facebooku i Messengerze (tzw. gry błyskawiczne, dostępność przewiduje się na końcówkę 2024 roku). Tworzenie treści dla rzeczywistości mieszanej (Meta Quest 3) także będzie prostsze, dzięki wprowadzeniu oficjalnego wsparcia dla platformy Meta Quest (AR Foundation). Wspomnieć można, że Unity oferuje teraz możliwość tworzenia tytułów na gogle Apple Vision Pro (system VisionOS) - wcześniej tylko wybrani użytkownicy mieli taką sposobność. Zmian jest więc naprawdę sporo, a wiele z nich wykorzystuje obecne możliwości w bardzo dobry sposób. Przyszłość branży gier wydaje się naprawdę interesująca.