Nowe technologie i architektura w AMD Radeon HD 7000
Z punktu widzenia użytkownika kart graficznych, ważne są oferowane technologie, możliwości i oczywiście wydajność, kultura pracy czy pobór energii, ale wszystko to jest wtórne, a wynika z tego, na co pozwala opracowana architektura i proces produkcji. Zarówno Southern Islands jak i Kepler produkowane będą w 28 nanometrowym procesie technologicznym, który z pewnością ma sporo zalet, ale inżynierowie muszą potrafić je wykorzystać. Advanced Micro Devices nie poprzestało na logicznym, wynikającym z niższego procesu produkcji zmniejszeniu apetytu na prąd i opracowało Zero Core Power. Co przyniesie nowa technologia? Otóż ZeroCore zdaniem producenta pozwoli w tzw. trybie IDLE na utrzymanie apetytu na prąd na poziomie zaledwie 3W i zdaje się, że AMD mówi tu o HD7970 czyli najwydajniejszym GPU...
Oczywiście do czasu, gdy Nvidia wyda konkurenta, który mniej wydajny być nie powinien w sytuacji w jakiej są zieloni, czyli „komfortowego spóźnienia” pozwalającego na dostosowanie oferty do konkurencji. Ale wracając do ZeroCore Power Technology - użytkownicy konfiguracji składających się z wielu kart także powinni być zadowoleni, gdyż producent postanowił opracować system wyłączający zbędne GPU. Jest to o tyle trafne posunięcie, że po wyjściu z gry pracować będzie tylko jedna, niezbędna karta, a nie wszystkie.
Jednak najważniejszą zmianą w stosunku do dotychczasowych konstrukcji jest nowa architektura GCN, która jest pierwszą tak poważną zmianą od serii HD2000. Zerwanie z VLIW miało być stopniowe, ale zdaje się, że AMD poszło krok dalej i Graphics Core Next zagości nie tylko w Tahiti, ale także w GPU o kodowych nazwach Pitcairn i Cape Verde. To pokrzepiająca informacja, bo nie każdy jest hardcorowym graczem potrzebującym czegoś z górnej półki i tym samym nie będzie zmuszony do posiadania nowej-starej karty. Tak więc jeśli ostrzycie sobie zęby na HD7800 czy pokazane dziś HD7700 czy nawet 7600 to możecie poczuć się pewniej w swoim postanowieniu. Rdzeń HD7970 w GCN tworzą jednostki 32 Compute Unit, z których na każdą przypadają 64 jednostki arytmetyczno-logiczne i 16 KB pamięci L1 oraz 64 KB tzw. LDS. System pamięci cache jest jeszcze bardziej rozbudowany i tak na każde cztery wspomniane jednostki przypada jeszcze 48 KB oraz dla całości pamięci drugiego poziomu rzędu 768 KB. Wszystko to służy jak najlepsze i najszybszej wymianie informacji pomiędzy jednostkami wektorowymi i skalarnymi. Dodatkowo na pokładzie znajduje się 128 jednostek Z-Stencil i 32 ROP oraz silniki geometrii zastępujące dotychczasowe silniki graficzne będące parą tesselatora i rasteryzatora. Dokładniej nową architekturę obejrzeć możecie na tym obrazku.
Źródło: DonanimHaber