Test AMD A10-6800K Richland - Procesor stworzony do grania?
- SPIS TREŚCI -
- 0 - AMD A10-6800K - Ile zmieniło się w stosunku do A10-5800K
- 1 - Charakterystyka architektury AMD Richland
- 2 - Platforma testowa i metodologia pomiarowa
- 3 - Testy: AIDA64 Extreme Edition / SiSoftware Sandra 2012 / Luxmark 2.0 / PCMark 8
- 4 - Testy: wPrime v2.09 / Super PI Mod 1.5 / Fritz Chess Benchmark
- 5 - Testy: ABBYY FineReader 10 / Lightroom 3.4.1 / AutoCAD 2013 / Photoshop CS6
- 6 - Testy: POV-Ray 3.7 RC3 / Cinebench R11.5 / HandBrake 0.9.8
- 7 - Testy: WinZip 17 / WinRAR 4.20 / 7-Zip 9.25 / TrueCrypt 7.1a
- 8 - Testy: 3DMark 11 / 3DMark Vantage / Assassin's Creed: Revelations
- 9 - Testy: R.U.S.E. / ANNO 1404 / Sid Meier's Civilization V
- 10 - Testy: StarCraft 2 / Total War: Shogun 2 / GTA IV: Episodes from Liberty City
- 11 - Testy: Wiedźmin 2: Zabójcy Królów / Assassin's Creed III / TES V: Skyrim
- 12 - Testy: Crysis 3 / Hitman: Absolution / Far Cry 3
- 13 - Testy: Podkręcanie CPU i iGPU A10-6800K
- 14 - Testy OC: AIDA64 Extreme Edition / SiSoftware Sandra 2012 / Luxmark 2.0
- 15 - Testy OC: wPrime v2.09 / Super PI Mod 1.5 / Fritz Chess Benchmark
- 16 - Testy OC: ABBYY FineReader 10 / Lightroom 3.4.1 / AutoCAD 2013 / Photoshop CS6
- 17 - Testy OC: POV-Ray 3.7 RC3 / Cinebench R11.5 / HandBrake 0.9.8
- 18 - Testy OC: WinZip 17 / WinRAR 4.20 / 7-Zip 9.25 / TrueCrypt 7.1a
- 19 - Testy OC: 3DMark 11 / 3DMark Vantage / Assassin's Creed: Revelations
- 20 - Testy OC: R.U.S.E. / ANNO 1404 / Sid Meier's Civilization V
- 21 - Testy OC: StarCraft 2 / Total War: Shogun 2 / GTA IV: Episodes from Liberty City
- 22 - Testy OC: Wiedźmin 2: Zabójcy Królów / Assassin's Creed III / TES V: Skyrim
- 23 - Testy OC: Crysis 3 / Hitman: Absolution / Far Cry 3
- 24 - Pobór mocy: Spoczynek / Obciążenie / Overclocking
- 25 - Testy iGPU: 3DMark - Cloud Gate Standard Test
- 26 - Testy iGPU: Assassin's Creed III - Normal / DirectX 11
- 27 - Testy iGPU: Battlefield 3 - Medium / SSAO / AN x4 / DirectX 11
- 28 - Testy iGPU: Crysis: Warhead - Standard / DirectX 9
- 29 - Testy iGPU: Crysis 3 - Medium / FXAA / AN x4 / DirectX 11
- 30 - Testy iGPU: Far Cry 3 - Low / DirectX 9
- 31 - Testy iGPU: Hitman: Absolution - Medium / AN x2 / DirectX 11
- 32 - Testy iGPU: Metro 2033 - Normal & Low / AAA / AF x4 / DirectX 10
- 33 - Testy iGPU: Stalker: Call of Pripyat - High / Full Dynamic Lighting / DirectX 9
- 34 - Testy iGPU: The Elder Scrolls V: Skyrim - Medium / AA x4 / DirectX 9
- 35 - Testy iGPU: Tomb Raider - Normal / FXAA / AX x4 / DirectX 11
- 36 - Testy iGPU: Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Low / DirectX 9
- 37 - Podsumowanie - AMD A10-6800K vs A10-5800K
Czasy procesorów pozbawionych układów graficznych powoli przemijają, zwłaszcza jeśli spojrzymy na dynamicznie zmieniający się rynek mainstream'owy, gdzie nawet najsłabsze jednostki posiadają iGPU. Producenci zamiast w pocie czoła pracować nad poprawą wydajności rdzeni, skupiają coraz większą uwagę na aspekcie szybkości wyświetlanej grafiki, aby uczynić swoje jednostki jak najbardziej uniwersalnymi. Dzisiaj na takim sprzęcie można uruchomić nawet tytuły z górnej półki, chociaż komfortowa rozgrywka będzie wymagała pójścia na pewne kompromisy - redukcję rozdzielczości, zmniejszenie detali itp. Jedno wydaje się pewne - układy graficzne stały się nierozłączną częścią procesora, zaś obydwie strony barykady zamierzają aktywnie wykorzystywać iGPU w walce o klienta. Wprawdzie komputery desktopowe rządzą się innymi prawami niż urządzenia mobilne, bowiem wydajność zewnętrznych kart graficznych jest nieporównywalnie większa, ale również tutaj przybywa zestawów polegających wyłącznie na rozwiązaniach wbudowanych. Dosłownie przed chwilą zadebiutowały Haswelle posiadające na pokładzie nowe chipy graficzne Intel HD, natomiast AMD wprowadziło dzisiaj kolejną generację układów APU, które łączą architekturę Piledriver z Radeon HD 8000. Czy A10-6800K okaże się znacznie wydajniejszy niż A10-5800K? Jakie zmiany poczynili inżynierowie AMD w architekturze Richlanda względem Trinity? Czy iGPU Radeon HD 8670D pozwoli na zabawę w najnowszych grach? Wszystkiego dowiecie się z premierowego test APU AMD A10-6800K Richland.
Autor: Sebastian Oktaba i Adrian Zajączkowski
Idea APU (Accelerated Processing Unit) narodziła się dawno temu, ale została zrealizowana przez AMD dopiero w połowie 2011 roku, kiedy na sklepowe półki weszła długo wyczekiwana platforma Lynx (Brazosa celowo pomijamy). Pierwsze procesory z rodziny Llano stanowiły w dużym skrócie połączenie rdzeni Propus (Athlon II X4 / Phenom II X4) oraz układu graficznego Radeon HD 6550D będącego pochodną tańszych odmian desktopowych HD 5000 wzbogaconych o dekoder UVD3, bazujących na architekturze VLIW5. Wszystko wyglądało dobrze, ale Socket FM1 nadspodziewanie szybko wygasł i doczekał się pełnoprawnego następcy, ponieważ we wrześniu zeszłego roku pojawiło się gniazdo FM2, któremu towarzyszyły jednostki z rodziny Trinity. Poprzednik odszedł w zapomnienie, aczkolwiek losy względnie świeżego FM2 również budzą niepewność - następcy Richlandów będą wymagać podstawki FM2+, której kompatybilność wsteczna wzorem AM3/AM3+ jest jeszcze jedną wielką niewiadomą. AMD Kaveri powinno być prawdziwym przełomem, natomiast Richland to wersja rozwojowa Trinity (LINK), przynosząca raczej niewiele zmian w stosunku do poprzednika.
Najsilniejszy Richland nie wypiera z oferty topowego Trinity, ale będzie z nim koegzystował celując po prostu w nieco wyższy segment rynku, zaś obok A10-6800K debiutuje jeszcze pięć innych układów. Cena procesora w dniu premiery wynosi 149 USD, co powinno w naszym kraju oznaczać 589 PLN, podczas gdy A10-5800K kosztuje na chwilę obecną 465 PLN. Różnica wynosi zatem ponad 25%, więc można chyba oczekiwać sporego wzrostu wydajności względem A10-5800K, którego oczywiście zamieściliśmy na wykresach. Oprócz tego w sekcji poświęconej testom iGPU przygotowaliśmy dwa konkurencyjne cenowo zestawy - Pentium G2020 plus Radeon HD 7750 1GB GDDR5 (~550 PLN) oraz Celeron G540 plus Radeon HD 6670 1GB GDDR3 (~400 PLN). Głównymi rywalami A10-6800K będą jednak procesory Core i3 oraz Core i5 z układami graficznymi Intel HD, chociaż cena tych drugich dość znacznie przekracza pułap 650 PLN. Pamiętajmy, że jednostki APU zostały stworzone przede wszystkim z myślą o małych multimedialnych zestawach, gdzie nie przewiduje się zewnętrznej karty graficznej, więc na dobrą sprawę ich bezpośrednimi rywalami są "gołe" CPU Intela.
A10-6800K otrzymał dwa moduły Piledriver, został wykonany w 32 nanometrowej litografii, posiada odblokowany mnożnik, 4MB pamięci podręcznej drugiego poziomu i korzysta ze zintegrowanego chipu graficznego Radeon HD 8670D. Bazowe taktowanie procesora wynosi 4100 MHz, wzrastając w trybie Turbo Core do maksymalnie 4400 MHz. Kontroler pamięci w najmocniejszym Richlandzie oficjalnie obsługuje moduły DDR3-2133 MHz, co jest podstawową różnicą względem DDR3-1866 MHz stosowanych w Trinity. Zintegrowany Radeon HD 8670D okazuje się w gruncie rzeczy HD 7660D podkręconym o około 5% (800 vs 844 MHz), dysponuje identyczną ilością jednostek cieniujących (384) i bazującym na architekturze VLIW4 znanej jeszcze z Radeonów HD 6000. W przypadku Dual Graphics wspierane są więc tylko HD 6450, 6570 i 6670. Niestety, pomimo iż Kabini wprowadziło pod strzechy 28 nm litografię oraz iGPU wykorzystujące GCN (HD 7000), Richland wykorzystuje starsze rozwiązania i zmiany względem A10-5800K są czysto kosmetyczne. Dokumentacja techniczna nie wspomina o żadnych poważniejszych modyfikacjach.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 0 - AMD A10-6800K - Ile zmieniło się w stosunku do A10-5800K
- 1 - Charakterystyka architektury AMD Richland
- 2 - Platforma testowa i metodologia pomiarowa
- 3 - Testy: AIDA64 Extreme Edition / SiSoftware Sandra 2012 / Luxmark 2.0 / PCMark 8
- 4 - Testy: wPrime v2.09 / Super PI Mod 1.5 / Fritz Chess Benchmark
- 5 - Testy: ABBYY FineReader 10 / Lightroom 3.4.1 / AutoCAD 2013 / Photoshop CS6
- 6 - Testy: POV-Ray 3.7 RC3 / Cinebench R11.5 / HandBrake 0.9.8
- 7 - Testy: WinZip 17 / WinRAR 4.20 / 7-Zip 9.25 / TrueCrypt 7.1a
- 8 - Testy: 3DMark 11 / 3DMark Vantage / Assassin's Creed: Revelations
- 9 - Testy: R.U.S.E. / ANNO 1404 / Sid Meier's Civilization V
- 10 - Testy: StarCraft 2 / Total War: Shogun 2 / GTA IV: Episodes from Liberty City
- 11 - Testy: Wiedźmin 2: Zabójcy Królów / Assassin's Creed III / TES V: Skyrim
- 12 - Testy: Crysis 3 / Hitman: Absolution / Far Cry 3
- 13 - Testy: Podkręcanie CPU i iGPU A10-6800K
- 14 - Testy OC: AIDA64 Extreme Edition / SiSoftware Sandra 2012 / Luxmark 2.0
- 15 - Testy OC: wPrime v2.09 / Super PI Mod 1.5 / Fritz Chess Benchmark
- 16 - Testy OC: ABBYY FineReader 10 / Lightroom 3.4.1 / AutoCAD 2013 / Photoshop CS6
- 17 - Testy OC: POV-Ray 3.7 RC3 / Cinebench R11.5 / HandBrake 0.9.8
- 18 - Testy OC: WinZip 17 / WinRAR 4.20 / 7-Zip 9.25 / TrueCrypt 7.1a
- 19 - Testy OC: 3DMark 11 / 3DMark Vantage / Assassin's Creed: Revelations
- 20 - Testy OC: R.U.S.E. / ANNO 1404 / Sid Meier's Civilization V
- 21 - Testy OC: StarCraft 2 / Total War: Shogun 2 / GTA IV: Episodes from Liberty City
- 22 - Testy OC: Wiedźmin 2: Zabójcy Królów / Assassin's Creed III / TES V: Skyrim
- 23 - Testy OC: Crysis 3 / Hitman: Absolution / Far Cry 3
- 24 - Pobór mocy: Spoczynek / Obciążenie / Overclocking
- 25 - Testy iGPU: 3DMark - Cloud Gate Standard Test
- 26 - Testy iGPU: Assassin's Creed III - Normal / DirectX 11
- 27 - Testy iGPU: Battlefield 3 - Medium / SSAO / AN x4 / DirectX 11
- 28 - Testy iGPU: Crysis: Warhead - Standard / DirectX 9
- 29 - Testy iGPU: Crysis 3 - Medium / FXAA / AN x4 / DirectX 11
- 30 - Testy iGPU: Far Cry 3 - Low / DirectX 9
- 31 - Testy iGPU: Hitman: Absolution - Medium / AN x2 / DirectX 11
- 32 - Testy iGPU: Metro 2033 - Normal & Low / AAA / AF x4 / DirectX 10
- 33 - Testy iGPU: Stalker: Call of Pripyat - High / Full Dynamic Lighting / DirectX 9
- 34 - Testy iGPU: The Elder Scrolls V: Skyrim - Medium / AA x4 / DirectX 9
- 35 - Testy iGPU: Tomb Raider - Normal / FXAA / AX x4 / DirectX 11
- 36 - Testy iGPU: Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Low / DirectX 9
- 37 - Podsumowanie - AMD A10-6800K vs A10-5800K
Powiązane publikacje

Test AMD Ryzen 9 9950X3D - Najlepszy procesor do gier i pracy? Kosztuje sporo, jednak AMD zadaje mocny cios konkurencji
183
Test AMD Ryzen AI Max+ 395 - Najwydajniejsze APU na świecie, oparte na architekturze x86 i Zen 5. Test na różnych limitach mocy
71
Test tanich procesorów AMD Ryzen 5 7500F vs Intel Core i5-12400F - Który procesor zyskuje więcej na szybkiej pamięci RAM DDR5?
177
Jaki procesor kupić? Co wybrać w cenie od 400 do 3000 złotych? Lepszy Intel czy AMD? Poradnik zakupowy na listopad 2024
150