Jak podkręcić procesor - Poradnik
- SPIS TREŚCI -
- 0 - Teoria: Jak podkręcać?
- 1 - Praktyka: Jak podkręcać?
- 2 - Podzespoły i zasady
- 3 - Taktowania i wartości
- 4 - FAQ: podkręcanie CPU
- 5 - Podkręcanie LGA 775 - Core 2 Duo i Core 2 Quad
- 6 - Podkręcanie LGA 1156 - Lynnfield i Clarkdale
- 7 - Podkręcanie LGA 1366 - Nehalem
- 8 - Podkręcanie LGA 1155 - Sandy Bridge i Ivy Bridge
- 9 - Podkręcanie LGA 1150 - Haswell
- 10 - Podkręcanie AM2/AM2+/AM3/AM3+
- 11 - Podkręcanie FM1
- 12 - Podsumowanie
Każdy użytkownik komputera słyszał o czynności zwanej podkręcaniem, która zwiększa wydajność całego zestawu. Krąży jednak wiele mitów i legend, zwykle dotyczących spalonych podczas podkręcania podzespołów, jakie skutecznie odstraszają laików od zgłębiania tego tematu. Niniejszy poradnik jest próbą zmiany myślenia, obaleniem fałszywych teorii i drogą od tzw. nooba do overclockera. Jest skondensowaną i uporządkowaną formą wiedzy, jaką można znaleźć na internetowych forach, zarówno polskich, jak i światowych - teraz wszystko przeczytacie w jednym miejscu! Dodając do tego szczyptę doświadczenia autora, otrzymujemy wskazówki dotyczące najnowszych platform Intela i AMD (775/1156/1155/1366 oraz AM2/AM2+/AM3/FM1), które przydadzą się nawet osobom posiadającym już pewną wiedzę o podkręcaniu. Poradnik bowiem nie zawiera żadnych prymitywnych rad krok-po-kroku, gdyż autor stawia sobie ambitne zadanie trwałego wszczepienia czytelnikowi rozbudowanej wiedzy na temat podkręcania. Chcecie się dowiedzieć, jak podkręcić procesor? Zapraszamy!
Autorzy: Paweł Grosiak, Sebastian Oktaba, Rafał Romański
Jak powszechnie wiadomo, procesor to istotny element komputera. Jednak jak bardzo istotny - to już oczywiście zależy od zastosowania. Wbrew wielu obiegowym opiniom, CPU ma wciąż dość duże znaczenie w grach. Część z nich obciąża procesor na tyle mocno, że komfort zabawy zależy od jego mocy obliczeniowej. Przy niedostatecznie szybkim CPU podczas dynamicznej akcji z wieloma postaciami, gra może się zacinać, ponieważ procesor nie będzie nadążał z dostarczaniem danych. Ogólnie panuje niepisana zasada - im szybszy procesor, tym większy komfort gry. Natomiast samo podkręcanie jest w rzeczywistości buntem przeciwko producentom, a konkretnie buntem przeciwko taktowaniu, jakie ustawili naszemu procesorowi. Jak bowiem powstaje procesor? Cóż, producent X tworzy tzw. architekturę nowego CPU, którego celem jest podbicie serc konsumentów i zagarnięcie pozycji lidera. Jednak jak rozwiązać problem różnych zasobności portfela kupujących, aby niezależnie od budżetu każdy mógł kupić nowy procesor producenta X? Rozwiązanie jest proste - wziąć „pełny” procesor i zależnie od segmentu powycinać laserem część elementów składowych, aby sprzedać go taniej. Zabieg jest stosunkowo prosty, gdyż nie wszystkie procesory są w pełni sprawne, więc zamiast wyrzucać je do śmietnika, wycina się uszkodzone elementy i sprzedaje po niższej cenie.
I tutaj dochodzimy do sedna sprawy, bowiem producent X tworzy dodatkowy czynnik segmentacji - różne taktowania. Wybierając droższy procesor o wyższym taktowaniu (np. Core i7 870 2,93 GHz zamiast Core i7 860 2,8 GHz) płacimy producentowi wyłącznie za fabryczni podkręcenie czyli m.in.: oszczędzenie czasu, jaki musielibyśmy poświęcić na OC układu i testowanie jego stabilności. Czemu więc nie zrobić tego samemu? Zwłaszcza, że koszty kupienia lepszych podzespołów, które są zwykle wymagane do OC, okazują się zazwyczaj niższe od kupna najlepszego procesora danego producenta. Korzyści płynące z takiego zabiegu są o wiele większe, bo w przeważającej ilości przypadków uda nam się osiągnąć wyższe taktowanie od najlepszego procesora dostępnego na rynku. Inna sprawa to ostatnie generacje CPU i serie z „K” w nazwie, posiadające odblokowany mnożnik, podczas gdy reszcie go zablokowano. Tylko takie jednostki pozwalają na pełne przetaktowanie procesora, więc producenci w dużej mierze ograniczyli już swobodne podkręcanie.
Kupując czy składając komputer na dłuższy okres warto pamiętać o zasadzie złotego środka - lepiej zainwestować w średnią kartę i średni procesor, niż mocną kartę i słaby procesor, czy też odwrotnie. Często na forach internetowych można spotkać się ze stwierdzeniem, że procesor ogranicza kartę graficzną (GPU), co oznaczać iż dana jednostka jest zbyt słaba dla danego GPU, aby wydobyć z niego pełnie możliwości. Częściowo to prawda - im słabszy procesor, tym mniejsze będą różnice w wydajności między poszczególnymi kartami graficznymi. Jeśli procesor nie będzie nadążał z dostarczaniem danych, karta graficzna nie będzie do końca wykorzystywana i tego faktu nie zmieni zmiana GPU na lepszy - nie odczujemy wzrostu wydajności. Nie ma jednak jasnej skali ograniczania dla poszczególnych kart, wszak nie można jednoznacznie stwierdzić, że Radeona HD 7850 nie będzie ograniczał Phenom II X4 955 podkręcony do 3,6 GHz, a takie próby są często podejmowane. Ograniczanie występuje wtedy, gdy po podkręceniu procesora następuje duży przyrost klatek. Potem przyrosty są coraz mniejsze... Dlatego nie można jasno określić, gdzie przebiega ta granica - trzeba podjąć próbę osiągnięcia względnego maksimum naszego procesora, aby jak najlepiej wykorzystać możliwości karty.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 0 - Teoria: Jak podkręcać?
- 1 - Praktyka: Jak podkręcać?
- 2 - Podzespoły i zasady
- 3 - Taktowania i wartości
- 4 - FAQ: podkręcanie CPU
- 5 - Podkręcanie LGA 775 - Core 2 Duo i Core 2 Quad
- 6 - Podkręcanie LGA 1156 - Lynnfield i Clarkdale
- 7 - Podkręcanie LGA 1366 - Nehalem
- 8 - Podkręcanie LGA 1155 - Sandy Bridge i Ivy Bridge
- 9 - Podkręcanie LGA 1150 - Haswell
- 10 - Podkręcanie AM2/AM2+/AM3/AM3+
- 11 - Podkręcanie FM1
- 12 - Podsumowanie