Które karty graficzne obsłużą DirectX 12? Jest pewien haczyk
Nie od dzisiaj wiadomo, że źle zoptymalizowane oprogramowanie potrafi obciążyć nawet najbardziej wydajną kartę graficzną lub procesor bez realnego przełożenia na efekty wyświetlane na ekranie. Takich gier komputerowych było już wiele - gracze śmiali się wtedy przez łzy, że do poprawnej obsługi jest potrzebny przysłowiowy komputer z NASA. Już niedługo deweloperzy mają otrzymać przełomowe narzędzie pozwalające na opracowywanie naprawdę wydajnych tytułów, które wykorzystają zasoby sprzętowe na naprawdę potrzebne rzeczy. W tym momencie środowiska API marnują część mocy na zadania niezwiązane zupełnie z wyświetlaniem grafiki na monitorze. Mówimy o tak zwanym narzucie, który skutecznie zmniejsza ilość klatek na sekundę lub nawet powoduje zacięcia obrazu.
Receptą na wszelkie problemy ma być DirectX 12 tworzony z myślą o systemie operacyjnym Windows 10 - nowy rodzaj renderowania ma zadebiutować razem z nowym OSem, natomiast jego kompatybilność zostanie oczywiście ograniczona tylko do dziesiątki. Wiemy już który system operacyjny obsłuży DirectX 12, a co z kartami graficznymi dostępnymi obecnie na rynku? Oto prowizoryczna lista modeli NVIDII gotowych na obsługę nowego API:
Karty graficzne NVIDIA zgodne z DirectX 12 (częściowo):
- NVIDIA Fermi - GTX 400, GTX 500
- NVIDIA Kepler - GTX 600, GTX 700, GTX 800M
- NVIDIA Maxwell - GTX 700, GTX 800M, GTX 900
Karty graficzne z serii Radeon również będą obsługiwały nowy standard DirectX 12 po aktualizacji sterowników:
Karty graficzne AMD zgodne z DirectX 12 (częściowo):
- AMD Radeon HD 7000
- AMD Radeon HD 8000
- AMD Radeon R7
- AMD Radeon R9
Do tego wszystkiego dojdą jeszcze oczywiście procesory ze zintegrowanymi układami graficznymi, ale na razie zostawmy je w spokoju. Co oznacza częściowe wsparcie dla DirectX 12 przez wymienione wyżej modele? Przede wszystkim możemy spodziewać się zdecydowanie słabszych efektów zarówno jeśli chodzi o jakość grafiki, jak i wydajność w stosunku do nowych kart graficznych, które zostaną dopiero zaprezentowane. Wszystkie możliwości DirectX 12 zostaną zaimplementowane dopiero w nadchodzących modelach, o jakich wiemy bardzo niewiele.
Źródło: PC World