Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

NVIDIA DLSS vs AMD FidelityFX Super Resolution w grze Marvel's Avengers - która technika prezentuje się lepiej?

Damian Marusiak | 07-08-2021 08:00 |

NVIDIA DLSS vs AMD FidelityFX Super Resolution w grze Marvel's Avengers - która technika prezentuje się lepiej?Od kilku tygodni w branży trwa dyskusja na temat jakości obrazu z wykorzystaniem technik NVIDIA DLSS oraz AMD FidelityFX Super Resolution, których zadaniem jest rekonstrukcja obrazu z niższej rozdzielczości. Skutkiem wykorzystania obu technik jest znaczący przyrost wydajności w zdecydowanej większości gier, które je obsługują. Nowszą techniką jest AMD FSR, które zadebiutowało oficjalnie 23 czerwca. W łamach PurePC.pl pojawił się wówczas test prezentujący możliwości FidelityFX Super Resolution w trzech grach: Godfall, Terminator: Resistance oraz The Riftbreaker. W ogólnym rachunku, tylko w drugim tytule FSR prezentowało się dobrze i to tylko w wysokiej rozdzielczości 4K. Inne tytuły oferowały znaczące pogorszenie jakości obrazu, choć jednocześnie odnotowaliśmy bardzo duży wzrost wydajności. Dodatkowym atutem FidelityFX Super Resolution jest wsparcie dla kart NVIDIA GeForce oraz zintegrowanych układów graficznych Radeon. Tym razem zestawiamy bezpośrednio DLSS i FSR w Marvel's Avengers.

Autor: Damian Marusiak

Czym właściwie jest technologia DLSS (Deep Learning Super Sampling)? Najprościej rzecz ujmując - skalowaniem obrazu (upscaling) wykorzystującym do odtwarzania trójwymiarowej sceny sprzętowe jednostki Tensor, będące składową bloków SM napędzających karty graficzne z rodziny GeForce RTX. Wyspecjalizowane rdzenie zaprzęgnięto do głębokiego uczenia (stąd właśnie Deep Learning w nazwie DLSS), początkowo wymagając osobnego szkolenia dla każdej obsługiwanej gry komputerowej. Takie rozwiązanie okazało się jednak niezbyt efektywne, a jakość reprodukowanego obrazu daleka od satysfakcjonującej. Innymi słowy - DLSS wprawdzie odczuwalnie zwiększało płynność animacji, ale kosztem zauważalnego pogorszenia ostrości grafiki, zwłaszcza w niższych rozdzielczościach. Pierwsza generacja tego rozwiązania bardzo mocno pogarszała jakość obrazu, stając się techniką właściwie bezużyteczną. Druga generacja mocno się poprawiła, oferując jakość obrazu dla wielu uznaną za satysfakcjonującą. Obecnie producent w dalszym ciągu usprawnia jej działanie - kolejne wersje jak DLSS 2.1 czy DLSS 2.2 oferują nie tylko usprawnioną jakość obrazu, ale także redukcję ghostingu.

Marvel's Avengers otrzymało ostatnio wsparcie dla techniki AMD FidelityFX Super Resolution. Tym samym gra wspiera zarówno FSR jak i NVIDIA DLSS, dostępne od kilku miesięcy. Sprawdzamy, która technika daje lepsze efekty w grze i która oferuje wyższy przyrost wydajności.

NVIDIA DLSS vs AMD FidelityFX Super Resolution w grze Marvel's Avengers - która technika prezentuje się lepiej? [nc1]

Dodatkowe funkcje w kartach graficznych NVIDIA GeForce. Czym jest ray tracing, DLSS, Reflex, Ansel i Highlights

NVIDIA DLSS vs AMD FidelityFX Super Resolution w grze Marvel's Avengers - która technika prezentuje się lepiej? [nc1]

Jak działa AMD FidelityFX Super Resolution? W pierwszym kroku rozdzielczość gry zostaje obniżona do poziomu przyporządkowanego dla konkretnego presetu FSR (przypomnijmy, że są 4 tryby: Ultra Quality, Quality, Balanced oraz Performance), a następnie z pomocą algorytmu przygotowanego przez AMD następuje rekonstrukcja obrazu jak najbliższej natywnej rozdzielczości, przy jednoczesnym zachowaniu zauważalnie wyższej płynności animacji. Działa tutaj także wyostrzanie krawędzi, choć sam stopień jego wykorzystania będzie uzależniony od tego, jaki tryb działania FSR wybierzemy. Przykładowo dla rozdzielczości natywnej 4K (3840x2160), FidelityFX Super Resolution najpierw obniża wyjściową rozdzielczość obrazu do 2560x1440 (dla trybu Quality), a następnie następuje rekonstrukcja do ustalonej wcześniej rozdzielczości 3840x2160 pikseli.

Specyfikacja AMD FidelityFX Super Resolution - rozdzielczość początkowa AMD FlidelityFX Super Resolution - rozdzielczość końcowa NVIDIA DLSS - rozdzielczość początkowa NVIDIA DLSS - rozdzielczość końcowa
Ultra Quality 1477x831
1970x1108
2646x1108
2954x1662
1920x1080
2560x1440
3440x1440
3840x2160
- -
Quality 1280x720
1706x960
2293x960
2560x1440
1920x1080
2560x1440
3440x1440
3840x2160
1280x720
1707x960
2560x1440
1920x1080
2560x1440
3840x2160
Balanced 1129x635
1506x847
2024x847
2259x1270
1920x1080
2560x1440
3440x1440
3840x2160
1114x626
1485x835
2227x1253
1920x1080
2560x1440
3840x2160
Performance 960x540
1280x720
1720x720
1920x1080
1920x1080
2560x1440
3440x1440
3840x2160
960x540
1280x720
1920x1080
1920x1080
2560x1440
3840x2160
Ultra Performance - - 640x360
853x480
1280x720
2560x1440
1920x1080
2560x1440
3840x2160
7680x4320

Test AMD FidelityFX Super Resolution - Sprawdzamy wydajność i jakość obrazu. Czy to realna konkurencja dla NVIDIA DLSS?

Dotychczas był spory problem z bezpośrednim porównaniem NVIDIA DLSS oraz AMD FidelityFX Super Resolution ze względu na brak gier, które oferowałyby wsparcie dla obu technik jednocześnie. W ostatnim jednak czasie gra Marvel's Avengers otrzymała aktualizację, dodającą wsparcie dla AMD FSR. Jeszcze w zeszłym roku do gry Crystal Dynamics zaimplementowano także technikę NVIDIA DLSS. Tym samym gra o superbohaterach w roli głównej jest jednym z pierwszych tytułów, w których możemy bezpośrednio porównać obie techniki. Przemieszczając się pomiędzy opcjami graficznymi, natrafiamy także na jeden z dwóch rodzajów wygładzania krawędzi - SMAA oraz TAA. Okazuje się, że w każda z tych technik w połączeniu z AMD FidelityFX Super Resolution daje zupełnie inną jakość obrazu. Tym samym nasze porównanie dwóch technik to w rzeczywistości porównanie trzech różnych scenariuszy - DLSS (gdzie dodatkowe AA jest nieaktywne, nie ma zatem ani TAA ani SMAA), FSR w połączeniu z SMAA oraz FSR w połączeniu z TAA. Na koniec pozostają testy wydajności. Tutaj jednak możecie być nieco rozczarowani, bo ani DLSS ani FidelityFX Super Resolution nie oferuje imponującego przyrostu wydajności, chyba że kosztem znaczącego pogorszenia obrazu.

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 158

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.