Test wydajności DOOM PC - Wymagania sprzętowe iście piekielne?
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Ktoś tutaj może się poczuć nieźle wyDOOMany
- 2 - Miejsce testowe i metodyka pomiarowa
- 3 - Ustawienia wykorzystane podczas testów
- 4 - Porównanie ustawień graficznych
- 5 - Platforma testowa i wykorzystane sterowniki
- 6 - Test wydajności DOOM PC - 1920x1080 / Medium / AF x16 / SMAA x1
- 7 - Test wydajności DOOM PC - 1920x1080 / High / AF x16 / SMAA x1
- 8 - Test wydajności DOOM PC - 1920x1080 / Ultra / AF x16 / TSSAA x8
- 9 - Test wydajności DOOM PC - 2560x1440 / High / AF x16 / SMAA x1
- 10 - Test wydajności DOOM PC - 2560x1440 / Ultra / AF x16 / SMAA x1
- 11 - Test wydajności DOOM PC - Patrzę na wyniki... zdoombiałem...
Jego piekielność DOOM zadebiutował w piątek 13-tego, wybierając znamienną datę zwiastującą kłopoty, jednak wówczas niewielu potencjalnych graczy właściwie zinterpretowało niepokojący zbieg okoliczności. Długo wyczekiwana pierwszoosobowa strzelanina opracowana przez legendarne studio id Software, miała wszystkim przypomnieć korzenie gatunku, który ukształtował jej praprzodek. Entuzjazm względem DOOM trochę ostudziły wprawdzie testy modułu sieciowego, jednak to kampania singleplayer obiecywała najwięcej atrakcji, jak również dopieszczoną oprawę graficzną. DOOM napędzany silnikiem id Tech 6 wyglądała całkiem apetycznie na przedpremierowych screenach, ale kwestia finalnych wymagań sprzętowych pozostawał otwarta do dzisiaj. Czy trzeba zaprzedać duszę szatanowi, aby zobaczyć pełnię jego możliwości?
Autor: Sebastian Oktaba
Pierwsza odsłona DOOM okazała się ponadczasowym klasykiem, który zdefiniował gatunek pierwszoosobowych strzelanin, wyznaczając długo obowiązujące standardy. Nieskomplikowane zasady rozgrywki, wymyślne labirynty, potężny arsenał oraz tysiące potworów do spacyfikowania, stanowiły przepis na niebywały komercyjny sukces. Wszystko doprawiono okultystycznym klimatem, satanistyczną symboliką i hektolitrami posoki, wzbudzającymi wówczas ogromne kontrowersje wśród obrońców moralności. Później prawie wszyscy developerzy próbowali powtórzyć spektakularny sukces id Software, będącego w schyłku XX wieku absolutnym gigantem dysponującym markami Wolfenstein, DOOM i Quake. Praojciec shooterów rozpoczął karierę w zamierzchłym 1993 roku, kolejna odsłona miała premierę niespełna rok później, natomiast trzecia powstawała prawię dekadę. Większość zapewne najlepiej pamięta DOOM III wypuszczonego latem 2004 roku, znacznie odbiegającego formułą od poprzedników, bowiem zamiast klasycznego arenowego naparzania otrzymaliśmy produkcję z wyraźnie nakreśloną linią fabularną. Ostatnia odsłona wraca do korzeni...
Minimalna konfiguracja do DOOM:
- Intel Core i5-2400 / AMD FX-8320
- NVIDIA GTX 670 2GB / AMD Radeon HD 7870 2GB
- 8 GB pamięci operacyjnej
- 55 GB wolnego miejsca na dysku
- Windows 7 / 8.1 / 10 64-bit
Rekomendowana konfiguracja do DOOM:
- Intel Core i7-3770 / AMD FX-8350
- NVIDIA GTX 970 4GB / AMD Radeon R9 290 4GB
- 8 GB pamięci operacyjnej
- 55 GB wolnego miejsca na dysku
- Windows 7 / 8.1 / 10 64-bit
Minimalne wymagania sprzętowe DOOM prezentują się wybitnie standardowo, ponieważ zalecanymi procesorami są dysponujący czterema rdzeniami Intel Core i5-2400 albo czteromodułowy AMD FX-8320, zatem jednostki wysłużone oraz przynajmniej pięcioletnie. Mimo wszystko, znacznie młodsze dwurdzeniowe modele o szybszym pojedynczym wątku, zostały tutaj całkowicie pominięte. Karty graficzne GeForce GTX 670 oraz Radeon HD 7870 posiadające 2GB VRAM również do najmłodszych trudno zakwalifikować, zatem wyjściowa konfiguracja nie wygląda przerażająco. Poza tym, niezbędne będzie jeszcze 8 GB pamięci operacyjnej oraz 55 GB wolnej przestrzeni dyskowej. Rekomendowany zestaw powinien natomiast zawierać Intel Core i7-3770 albo AMD FX-8350, aczkolwiek korzyści z dodatkowych wątków w przypadku Intela raczej nie odczujemy. Generowanie grafiki najlepiej powierzyć GeForce GTX 970 bądź Radeon R9 290 posiadającym 4GB pamięci graficznej. Reszta zalecanej konfiguracji sprzętowej jest identyczna, jak wersji minimalnej.
Podczas sprawdzania trybu multiplayer oraz zamkniętych alpha-testów, dominacja sprzętu AMD była bezdyskusyjna, dlatego nie spodziewałem się odmiennej sytuacji w wersji finalnej. Sporo się jednak zmieniło.
DOOM powstał na nowoczesnym silniku id Tech 6 stworzonym przez studio id Software, które od początku wprowadzenia akceleratorów pozostaje wierne uniwersalnemu API OpenGL (Open Graphics Library). Obecnie to prawdziwi hipsterzy wśród developerów, ponieważ zdecydowana większość operuje w środowisku DirectX 11/12. Program będzie obsługiwał również Vulkan, aczkolwiek dopiero kolejne aktualizacje wprowadzą jego obsługę, chociaż prezentacja dema technologicznego odbyła się podczas premiery GeForce GTX 1080. Silnik wykorzystuje voxele (Sparse Voxel Octree), technologię megatexture, raycasting oraz śledzenie promieni dla stworzenia wiarygodnego oświetlenia. DOOM wspiera także liczne techniki wygładzania krawędzi: TAA, TSSAA, FXAA, SMAA. Podczas sprawdzania trybu multiplayer oraz zamkniętych alpha-testów, dominacja sprzętu AMD okazała się bezdyskusyjna. Wówczas leciwy Radeon R9 280X spokojnie pokonywał GeForce GTX 980, dlatego nie spodziewałem się odmiennej sytuacji w wersji finalnej. Wyniki jednak poważnie zaskakują...
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Ktoś tutaj może się poczuć nieźle wyDOOMany
- 2 - Miejsce testowe i metodyka pomiarowa
- 3 - Ustawienia wykorzystane podczas testów
- 4 - Porównanie ustawień graficznych
- 5 - Platforma testowa i wykorzystane sterowniki
- 6 - Test wydajności DOOM PC - 1920x1080 / Medium / AF x16 / SMAA x1
- 7 - Test wydajności DOOM PC - 1920x1080 / High / AF x16 / SMAA x1
- 8 - Test wydajności DOOM PC - 1920x1080 / Ultra / AF x16 / TSSAA x8
- 9 - Test wydajności DOOM PC - 2560x1440 / High / AF x16 / SMAA x1
- 10 - Test wydajności DOOM PC - 2560x1440 / Ultra / AF x16 / SMAA x1
- 11 - Test wydajności DOOM PC - Patrzę na wyniki... zdoombiałem...
Powiązane publikacje

Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
230
Test Assassin's Creed Shadows - PC kontra PlayStation 5. Test technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR i Intel XeSS, skalowanie wydajności
122
Test wydajności Assassin's Creed Shadows PC - Wymagania sprzętowe to większy problem, niż czarnoskóry samuraj
165
Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing podnosi wymagania sprzętowe do poziomu GTA VI. Wielka aktualizacja na 10 rocznicę
178