Test kart graficznych AMD Radeon R9 280X, R9 270X i R7 260X
- SPIS TREŚCI -
- 0 - Niby to samo, a jednak trochę inaczej....
- 1 - AMD Radeon R7 260X - Opis i budowa
- 2 - AMD Radeon R9 270X - Opis i budowa
- 3 - ASUS Radeon R9 280X DirectCU II TOP - Opis i budowa
- 4 - MSI Radeon R9 280X Gaming - Opis i budowa
- 5 - Platforma testowa i metodologia pomiarowa
- 6 - Testy: 3DMark - Fire Strike Standard Test
- 7 - Testy: Assassin's Creed III - Very High / AA / DirectX 11
- 8 - Testy: Battlefield 3 - Ultra / MSAA x4 / DirectX 11
- 9 - Testy: Battlefield 4 Beta - Ultra & High / DirectX 11
- 10 - Testy: Crysis: Warhead - Enthusiast / AA x4 / DirectX 10
- 11 - Testy: Crysis 3 - Very High / MSAA x2 / DirectX 11
- 12 - Testy: Far Cry 3 - Ultra / SSAO / MSAA x4 / DirectX 11
- 13 - Testy: Hitman: Absolution - Ultra / MSAA x4 / AF x16 / DirectX 11
- 14 - Testy: Metro 2033 - High / MSAA x4 / AF x16 / DirectX 11
- 15 - Testy: Metro: Last Light - Very High / SSAA x2 / AF x16 / DirectX 11
- 16 - Testy: Stalker: Call of Pripyat - Very High / SSAO/ MSAAx 4 / DirectX 11
- 17 - Testy: The Elder Scrolls V: Skyrim - Very High / AA x8 / AF x16 / DirectX 9
- 18 - Testy: Tomb Raider - Very High / FXAA / AF x16 / TressFX / DirectX 11
- 19 - Testy: Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Ultra / AA / DirectX 9
- 20 - Overclocking: Crysis 3 / Battlefield 3 / The Elder Scrolls V: Skyrim
- 21 - Pobór mocy: spoczynek / obciążenie / OC
- 22 - Temperatury: spoczynek / overclocking
- 23 - Podsumowanie: Co ciekawego można powiedzieć o nowych Radeonach?
Kolejna generacja kart graficznych AMD Radeon wyłania się leniwie z oceanu tajemnic, niczym wyspy po wybuchach podwodnych wulkanów w rejonie południowego Pacyfiku, których nazwę kodową nowa rodzina układów nieprzypadkowo otrzymała. Firma z Sunnyvale długo zwlekała z wprowadzeniem Volcanic Islands tzn.: pełnoprawnych następców serii Radeon HD 7000, ale przepastny worek z niespodziankami właśnie się otworzył. Jednak zamiast rozpocząć przedstawienie od absolutnego high-endu, jaki wycelowany jest bezpośrednio w GeForce GTX 780 i GTX Titan, producent postanowił podkręcić emocje do maksimum. Zanim zostaniemy dopuszczeni do konsumpcji dania głównego, najpierw przygotowano obfity półmisek przystawek w postaci modeli ze średnio-wyższej półki. Rzadko zdarza się sytuacja, gdy jednocześnie na rynku debiutuje kilka nowych układów, ponieważ zwykle świeżynki chodziły co najwyżej parami (np.: Radeon HD 7800 & HD 7700). Natomiast tym razem firma wyciągnęła więcej asów z rękawa. Premierowy test będzie dotyczył trzech kart graficznych AMD: Radeon R7 260X, Radeon R9 270X i Radeon R9 280X, a także kilku niereferencyjnych R9 280X.
Autor: Sebastian Oktaba
Wraz z wprowadzeniem do sprzedaży układów Volcanic Islands, producent zdecydował się porzucić dawną numerację opartą na czterech cyfrach, determinujących do jakiego segmentu należy urządzenie. Radeony HD 8000 trafiły wprawdzie na rynek gotowych zestawów komputerowych oraz urządzeń mobilnych, aczkolwiek w rzeczywistości mieliśmy do czynienia z serią Radeon HD 7000 o zmienionych częstotliwościach rdzenia i pamięci. Próżno więc wypatrywać desktopowych odmian Radeonów HD 8000 czy nawet Radeonów HD 9000, jakie jeszcze niedawno były bohaterami licznych zapowiedzi, gdyż w nazewnictwie poczyniono gruntowne zmiany. Teraz wszystkie modele opisywane są według nowego klucza np.: Radeon R9 280X - Radeon oznacza rodzinę, R9 segment, 280 model, zaś magiczne X wersję dodatkowo wzmocnioną. Początkowo trudno będzie się przyzwyczaić do nowych oznaczeń, zwłaszcza iż brakuje im dawnej przejrzystości, ale zabieg powinien zaprocentować w przyszłości. Może wreszcie skończą się pytania dlaczego Radeon HD 6970 jest szybszy od Radeona HD 7730, chociaż ten drugi posiada wyższą numerację. W przypadku Radeonów R7 260X oraz R9 270X kluczowy będzie przedrostek między rodziną (Radeon) i modelem (280X), określający pozycjonowanie produktu pod względem ogólnej wydajności. Kilka tygodni powinno wystarczyć, aby nowy standard opisów trwale zakorzenił się w świadomości użytkowników.
Radeon R7 260X zbudowano na bazie układu Bonaire XTX dysponującego 896 jednostkami cieniującymi, którego rdzeń pracuje z częstotliwością 1100 MHz, natomiast podsystem pamięci posiada 2GB GDDR5 taktowanych 6500 MHz przy 128-bitowej magistrali. Radeon R7 260X najbliżej zatem do wprowadzonego w kwietniu Radeona HD 7790, jakiego podejrzewano o bezpośredni związek z chipem montowanym w konsolach Xbox One i PlayStation 4. Z kolei Radeon R9 270X wykorzystuje układ Pitcairn XT z 1280 jednostkami cieniującymi, rdzeń osiąga 1050 MHz, podczas gdy 2-4GB pamięci GDDR5 na 256-bitowej magistrali tyka z prędkością 5600 MHz. Specyfikacja Radeona R9 270X dość jednoznacznie wskazuje na pokrewieństwo z Radeonem HD 7870. Ostatni z testowanej trójki - Radeon R9 280X - może pochwalić się chipem Tahiti XT z 2048 jednostkami cieniującymi i rdzeniem taktowanym równe 1000 MHz, który do towarzystwa otrzymał 3GB pamięci GDDR5 o częstotliwości 6000 MHz na 384-bitowej magistrali. Ot, mamy do czynienia z Radeon HD 7970 GHz w nowej skórze. Największa zmiana dotyczy więc pozycjonowania produktów, gdyż słabsze modele powinny zostać zastąpione szybszymi odmianami, co pozwoli podnieść poprzeczkę konkurentowi. Wszystkie układy wykonano w 28 nm litografii, ale tylko Radeon R7 260X wykorzystuje wyraźnie poprawiony rdzeń, co wiąże się z pewnymi korzyściami.
Z nowości warto wymienić oficjalne wsparcie dla DirectX 11.2, gdyż architektura GCN w przeciwieństwie do Keplera jest sprzętowo zgodna z tym standardem. Producent wprowadził też szereg usprawnień energetycznych do swoich układów m.in.: kontroler napięcia (VID) drugiej generacji stabilizujący Vcore, obniżający tętnienia napięć i ostatecznie redukujący pobór mocy. Silny nacisk położono również na technologię AMD TrueAudio, mającą poprawić jakość dźwięku w grach, transkodowanego bezpośrednio z poziomu karty graficznej tzn.: odciążającego procesor centralny. Niestety, obsługa TrueAudio została zarezerwowana tylko dla Radeonów R7 260X, R9 290 i R9 290X. Kolejną ciekawostką jest Mantle - niskopoziomowe API przygotowywane przez zespół AMD i DICE specjalnie pod karty graficzne Radeon z układami GCN. Pozwoli to programistom na lepszą optymalizację kodu, wyeliminowanie zbędnych procedur oraz zredukowanie narzutu sterownika na procesor. Niuanse technologiczne będą przedmiotem na osobny podrozdział, tymczasem przejdźmy do tego, co wszystkich interesuje najbardziej - wyglądu oraz testów Radeon R7 260X, R9 270X i R9 280X.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 0 - Niby to samo, a jednak trochę inaczej....
- 1 - AMD Radeon R7 260X - Opis i budowa
- 2 - AMD Radeon R9 270X - Opis i budowa
- 3 - ASUS Radeon R9 280X DirectCU II TOP - Opis i budowa
- 4 - MSI Radeon R9 280X Gaming - Opis i budowa
- 5 - Platforma testowa i metodologia pomiarowa
- 6 - Testy: 3DMark - Fire Strike Standard Test
- 7 - Testy: Assassin's Creed III - Very High / AA / DirectX 11
- 8 - Testy: Battlefield 3 - Ultra / MSAA x4 / DirectX 11
- 9 - Testy: Battlefield 4 Beta - Ultra & High / DirectX 11
- 10 - Testy: Crysis: Warhead - Enthusiast / AA x4 / DirectX 10
- 11 - Testy: Crysis 3 - Very High / MSAA x2 / DirectX 11
- 12 - Testy: Far Cry 3 - Ultra / SSAO / MSAA x4 / DirectX 11
- 13 - Testy: Hitman: Absolution - Ultra / MSAA x4 / AF x16 / DirectX 11
- 14 - Testy: Metro 2033 - High / MSAA x4 / AF x16 / DirectX 11
- 15 - Testy: Metro: Last Light - Very High / SSAA x2 / AF x16 / DirectX 11
- 16 - Testy: Stalker: Call of Pripyat - Very High / SSAO/ MSAAx 4 / DirectX 11
- 17 - Testy: The Elder Scrolls V: Skyrim - Very High / AA x8 / AF x16 / DirectX 9
- 18 - Testy: Tomb Raider - Very High / FXAA / AF x16 / TressFX / DirectX 11
- 19 - Testy: Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - Ultra / AA / DirectX 9
- 20 - Overclocking: Crysis 3 / Battlefield 3 / The Elder Scrolls V: Skyrim
- 21 - Pobór mocy: spoczynek / obciążenie / OC
- 22 - Temperatury: spoczynek / overclocking
- 23 - Podsumowanie: Co ciekawego można powiedzieć o nowych Radeonach?
Powiązane publikacje

Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
155
Test Assassin's Creed Shadows - PC kontra PlayStation 5. Test technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR i Intel XeSS, skalowanie wydajności
124
Test wydajności Assassin's Creed Shadows PC - Wymagania sprzętowe to większy problem, niż czarnoskóry samuraj
164
Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing podnosi wymagania sprzętowe do poziomu GTA VI. Wielka aktualizacja na 10 rocznicę
179