Test GeForce GTX 1080 Pascal - Karta graficzna nowej generacji
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Wstępniak - GeForce GTX 1080 nowym królem wydajności?
- 2 - NVIDIA GeForce GTX 1080 - Budowa i parametry techniczne
- 3 - Platforma testowa i metodyka pomiarowa
- 4 - Platforma FCAT do zgrywania obrazu
- 5 - GeForce GTX 1080 - Test wydajności 3DMark - Fire Strike Standard / DirectX 11
- 6 - GeForce GTX 1080 - Test wydajności Crysis 3 - Very High / DirectX 11
- 7 - GeForce GTX 1080 - Test wydajności Fallout 4 - Ultra / DirectX 11
- 8 - GeForce GTX 1080 - Test wydajności Far Cry Primal - Ultra / DirectX 11
- 9 - GeForce GTX 1080 - Test wydajności GTA V - Very High / DirectX 11
- 10 - GeForce GTX 1080 - Test wydajności Hitman - Ultra / DirectX 12
- 11 - GeForce GTX 1080 - Test wydajności Project CARS - Ultra / DirectX 11
- 12 - GeForce GTX 1080 - Test wydajności Rise of the Tomb Raider - Very High / DirectX 12
- 13 - GeForce GTX 1080 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - Ultra / DirectX 11
- 14 - GeForce GTX 1080 - Test wydajności XCOM 2 - Maksimum / DirectX 11
- 15 - GeForce GTX 1080 - Testy w rozdzielczości 3840x2160 (4K)
- 16 - GeForce GTX 1080 - Overclocking - 3DMark / Hitman / Rise of the Tomb Raider / Witcher 3
- 17 - GeForce GTX 1080 - Pobór mocy - spoczynek i obciążenie
- 18 - GeForce GTX 1080 - Pomiar temperatur - Spoczynek i obciążenie
- 19 - GeForce GTX 1080 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie
- 20 - Podsumowanie - GeForce GTX 1080 nowym wyznacznikiem high-endu
Premiera karty graficznej GeForce GTX 1080 wykorzystującej układ GP104-400-A1 Pascal, to najważniejsze wydarzenie ostatnich miesięcy, wyczekiwane przez entuzjastów sprzętowych z ogromną niecierpliwością. Podekscytowanie jest zresztą całkowicie uzasadnione, wszak NVIDIA jednocześnie wprowadza nową architekturę, inauguruje niższy proces technologiczny oraz wydajniejszy standard pamięci. Kumulacja trzech powyższych czynników sprawiła, że oczekiwania względem GeForce GTX 1080 urosły do niebotycznych rozmiarów. Atmosferę skutecznie podsyciła również NVIDIA składając deklarację, że pojedyncza karta graficzna z rdzeniem GP104 Pascal będzie wyprzedzała GeForce GTX 980 SLI. Później ruszyła lawina spekulacji, domysłów oraz własnych interpretacji, które nareszcie możemy rozwiać - zapraszamy na premierowy test GeForce GTX 1080.
Autor: Sebastian Oktaba
GeForce GTX 1080 zbudowano na układzie graficznym GP104-400-A1 wykorzystującym architekturę NVIDIA Pascal, będącą sukcesorem bardzo popularnego Maxwella. Krzemowe serce wyprodukowano w nowym 16 nm procesie technologicznym FinFET, co pozwoliło zmieścić wewnątrz 7,200 miliardów tranzystorów, podczas gdy GeForce GTX 980 zadowalał się wynikiem 5,200 miliardów. Powierzchnia rdzenia wynosi jednak zaledwie 314 mm², natomiast poprzednik w postaci GM204 mierzył 398 mm², zatem progres jest zauważalny. Niższa litografia oznacza również wyższą sprawność energetyczną względem skądinąd świetnego Maxwella, którą podkreśla współczynnik TDP wynoszący 180W oraz pojedyncza wtyczka zasilania 8-Pin PCI-E. Zmiana technologiczna była konieczna, ponieważ 28 nm wprowadzone w czwartym kwartale 2011 roku, stanowiło już poważne ograniczenie w rozwoju układów graficznych przy zachowaniu sensownego poboru mocy. Warto zauważyć, że zazwyczaj konkurencyjne AMD pierwsze wdrażało niższą technologię wytwarzania chipów, niemniej teraz sytuacja wygląda trochę inaczej - NVIDIA wybrała 16 nm FinFET produkcji TSMC, natomiast AMD wykorzysta w Polarisach 14 nm FinFET autorstwa Global Foundries. Niedługo się przekonamy, który semiconductor dysponuje lepszymi rozwiązaniami. Tymczasem sprawdźmy co faktycznie oferuje GeForce GTX 1080.
GeForce GTX 1080 oprócz nowej architektury i procesu technologicznego, wprowadza też wydajniejsze moduły pamięci GDDR5X. NVIDIA stosuje więc strategię potrójnego uderzenia. Zaraz zobaczymy z jakim efektem...
Układ graficzny GP104-400-A1 posiada 20 bloków SM (Streaming Multiprocessors), co zaowocowało 2560 procesorami CUDA, 160 jednostkami teksturującymi (TMU) oraz 64 jednostkami renderującymi (ROP). Podstawowa specyfikacja techniczna wygląda całkiem obiecująco, przynajmniej jeśli porównania dokonujemy z poprzednikiem, ale pomimo dodatkowych 25% jednostek TMU i CUDA, nietknięta pozostała ilość ROP-ów. Tymczasem GM200 napędzający GeForce GTX Titan X oraz GeForce GTX 980 Ti wszystkiego posiada więcej. Należy jednak uwzględnić zmiany dokonane w architekturze, które powinny przynieść wymierny wzrost wydajności m.in.: usprawnienie procesorów strumieniowych, zwiększoną efektywność algorytmów kompresji czy optymalizację zarządzania pamięcią podręczną. Jak wielkiego przyrostu można oczekiwać? NVIDIA optymistycznie zapowiadała, że pojedynczy GeForce GTX 1080 będzie dorównywał GeForce GTX 980 SLI, aczkolwiek wybranie takiego punktu odniesienia wydaje się bardzo nieprecyzyjne. Dodajmy przy okazji, iż GeForce GTX 1080 wspiera 2-Way, 3-Way oraz 4-Way SLI, wbrew wcześniejszym plotkom sugerującym ograniczenia w tym zakresie, niemniej NVIDIA rekomenduje konfiguracje 2-Way SLI, głównie ze względu na specyfikę działania DirectX 12. Poza tym, Pascale w trybie SLI wymagają do osiągnięcia maksymalnej wydajności specjalnych mostków zapewniających wyższą przepustowość, które będą dostępne jako oddzielny produkt,
GeForce GTX 1080 oprócz nowej architektury i procesu technologicznego, wprowadza też wydajniejsze moduły pamięci GDDR5X produkcji Microna, będące ewolucją standardu GDDR5. Podstawową różnicą względem poprzedników jest znacznie wyższa przepustowość oraz energooszczędność. Flagowy model NVIDII otrzymał 8192 MB GDDR5X na 256-bitowej magistrali, pracującej z częstotliwością 10000 MHz, zatem wydajność podsystemu pamięci dorównuje GeForce GTX 980 Ti dysponującemu 6GB GDDR5 na 384-bitowej magistrali (320 vs 337 GB/s). Kości HBM2 będą wprowadzone wyłącznie do najszybszej odmiany Pascala, najprawdopodobniej GeForce GTX 1080 Ti, którego premiera nie została jeszcze potwierdzona. Bazowe taktowanie rdzenia dzięki niższemu procesowi technologicznemu wyraźnie podskoczyło, ponieważ w przypadku GeForce GTX 1080 startuje od wartości 1607 MHz, wzrastając w trybie GPU Boost do 1733 MHz. Poszczególni producenci już zapowiadają wersje autorskie przekraczające granice 2000 MHz, aczkolwiek na początku dostępny będzie wyłącznie model referencyjny ochrzczony jako Founders Edition wyceniony na 699 dolarów. Konstrukcje niereferencyjne będą dostępne w kwotach od 599 dolarów. Co jeszcze przynosi Pascal? Mnóstwo rzeczy - nową technologię renderowania Simultaneous Multi-Projection, usprawnione wsparcie Async Compute czy wreszcie GPU Boost 3.0 mające pozwolić na osiągnięcie wyższych zegarów m.in.: poprzez lepsze zarządzanie offsetem oraz skalowanie. NVIDIA nowymi modelami zamierza także ostro zaatakować rynek VR, bowiem Pascale wspierają szereg autorskich technologii dedykowanych wirtualnej rzeczywistości - VR SLI, VR Audio, PhysX VR, którymi zajmiemy się później...
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Wstępniak - GeForce GTX 1080 nowym królem wydajności?
- 2 - NVIDIA GeForce GTX 1080 - Budowa i parametry techniczne
- 3 - Platforma testowa i metodyka pomiarowa
- 4 - Platforma FCAT do zgrywania obrazu
- 5 - GeForce GTX 1080 - Test wydajności 3DMark - Fire Strike Standard / DirectX 11
- 6 - GeForce GTX 1080 - Test wydajności Crysis 3 - Very High / DirectX 11
- 7 - GeForce GTX 1080 - Test wydajności Fallout 4 - Ultra / DirectX 11
- 8 - GeForce GTX 1080 - Test wydajności Far Cry Primal - Ultra / DirectX 11
- 9 - GeForce GTX 1080 - Test wydajności GTA V - Very High / DirectX 11
- 10 - GeForce GTX 1080 - Test wydajności Hitman - Ultra / DirectX 12
- 11 - GeForce GTX 1080 - Test wydajności Project CARS - Ultra / DirectX 11
- 12 - GeForce GTX 1080 - Test wydajności Rise of the Tomb Raider - Very High / DirectX 12
- 13 - GeForce GTX 1080 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - Ultra / DirectX 11
- 14 - GeForce GTX 1080 - Test wydajności XCOM 2 - Maksimum / DirectX 11
- 15 - GeForce GTX 1080 - Testy w rozdzielczości 3840x2160 (4K)
- 16 - GeForce GTX 1080 - Overclocking - 3DMark / Hitman / Rise of the Tomb Raider / Witcher 3
- 17 - GeForce GTX 1080 - Pobór mocy - spoczynek i obciążenie
- 18 - GeForce GTX 1080 - Pomiar temperatur - Spoczynek i obciążenie
- 19 - GeForce GTX 1080 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie
- 20 - Podsumowanie - GeForce GTX 1080 nowym wyznacznikiem high-endu