Test AMD Radeon RX 460 - Premiera najtańszego Polarisa
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Polaris mocno odchudzony, ale z dużymi ambicjami
- 2 - Gigabyte Radeon RX 460 WindForce 2X - Budowa i parametry techniczne
- 3 - Platforma testowa i metodyka pomiarowa
- 4 - Platforma FCAT do zgrywania obrazu
- 5 - Radeon RX 460 - Test wydajności 3DMark - Fire Strike Extreme / DirectX 11
- 6 - Radeon RX 460 - Test wydajności 3DMark - Time Spy / DirectX 12
- 7 - Radeon RX 460 - Test wydajności Crysis 3 - High / DirectX 11
- 8 - Radeon RX 460 - Test wydajności Doom - High / Vulkan
- 9 - Radeon RX 460 - Test wydajności Fallout 4 - High / DirectX 11
- 10 - Radeon RX 460 - Test wydajności Far Cry Primal - High / DirectX 11
- 11 - Radeon RX 460 - Test wydajności GTA V - High / DirectX 11
- 12 - Radeon RX 460 - Test wydajności Hitman - Medium / DirectX 12
- 13 - Radeon RX 460 - Test wydajności Project CARS - High / DirectX 11
- 14 - Radeon RX 460 - Test wydajności Rise of the Tomb Raider - Medium / DirectX 12
- 15 - Radeon RX 460 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - High / DirectX 11
- 16 - Radeon RX 460 - Test wydajności XCOM 2 - High / DirectX 11
- 17 - Radeon RX 460 - Overclocking - 3DMark / Hitman / Tomb Raider / Witcher 3
- 18 - Radeon RX 460 - Pobór mocy - spoczynek i obciążenie
- 19 - Radeon RX 460 - Pomiar temperatur - Spoczynek i obciążenie
- 20 - Radeon RX 460 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie
- 21 - Podsumowanie - Polaris taki mały, a jednak coś potrafi!
Polaris i Pascal, Pascal i Polaris - chyba wszyscy bywalcy serwisów technologicznych doskonale znają obydwie nazwy, bowiem wymiana ciosów między producentami desktopowych układów graficznych trwa nieprzerwanie od tygodni. Raz skutecznie uderzy NVIDIA, później AMD kontratakuje, dokonuje się szybkie przetasowanie i rozpoczyna kolejna potyczka. Dotychczas byliśmy świadkami premier w średnim oraz wyższym segmencie, gdzie zadebiutowały GeForce GTX 1080, GTX 1070, GTX 1060, Radeon RX 480 i RX 470, natomiast bohaterem dzisiejszego testu będzie konstrukcja przeznaczona dla zdecydowanie mniej wymagających użytkowników. Radeon RX 460 jest najsłabszym potwierdzonym Polarisem, sukcesorem trochę zapomnianych Radeona R7 260/260X, będących niegdyś groźnym rywalem GeForce GTX 750 Ti. Jednak czy konstrukcja wyceniona na zaledwie 520 złotych może zaoferować satysfakcjonującą wydajność w najnowszych grach?
Autor: Sebastian Oktaba
AMD Radeon RX 460 jest aktualnie najwolniejszą kartą graficzną bazującą na architekturze Polaris, zamierzającą przejąć dla Czerwonych terytorium, gdzie konkurencja dawno nie wykonywała żadnych zdecydowanych ruchów. GeForce GTX 750 oraz GTX 750 Ti debiutowały w lutym 2014 roku, którym z lepszym bądź gorszym skutkiem dorównywał jeszcze starszy Radeon R7 260X, później zastąpiony nieco okrojonym Radeonem R7 360. W segmencie tanich kart graficznych od wieków panuje zatem stagnacja, skazując kupujących na wykładanie zdecydowanie większych pieniędzy, jeśli zamierzają w cokolwiek komfortowo pograć. Kiedyś wyglądało to zdecydowanie ciekawiej zwłaszcza od strony AMD - przypomnijcie sobie Radeony HD 7750, HD 7770 czy R7 260X, które oferowały niezłą wydajność, pomimo stosunkowo niewygórowanej ceny. Miejmy nadzieję, że Radeon RX 460 będzie godnym następcą tamtych układów. Modele ekonomiczne stanowią bowiem ważny element portfolio każdego producenta, toteż strategia AMD polegająca na obstawianiu w pierwszej kolejności niższych segmentów, może się firmie i klientom opłacić. Oczywiście, jeśli sprzęt zostanie rozsądnie wyceniony.
Czy Radeon RX 460 wyceniony na zaledwie 520 złotych może zaoferować satysfakcjonującą wydajność w najnowszych grach? Cudów raczej nie należałoby oczekiwać, ale wiekowy Radeon R7 260X i GeForce GTX 750 Ti potrzebują jakiegoś nowszego zamiennika w rozsądnej cenie...
Radeon RX 460 wykorzystuje układ graficzny Baffin Pro, czyli architekturę GCN czwartej generacji oznaczoną jako Polaris 11, podczas gdy mocniejsze odmiany napędza Polaris 10. Wszystko powstało w jeszcze świeżym 14 nm procesie technologicznym. Wykrojenie 14 bloków Compute Units zaowocowało 896 jednostkami cieniującymi, 56 teksturującymi oraz 16 renderującymi. Momencik... Radeon R7 260X posiada przecież prawie identyczną specyfikację! Wbrew pozorom nie otrzymaliśmy jednak odgrzewanego kotleta, ale zupełnie nowy kawałek krzemu realizujący postanowienia kolejnej generacji GCN. Interesującym będzie natomiast bezpośrednie porównanie Radeona RX 460 i Radeona R7 260X, obrazujące postępy w ewolucji układów GCN. Współczynnik TDP opisywanego modelu wynosi zaledwie 75W, dlatego nie potrzebuje dodatkowej wtyczki zasilania, zadowalając się zasobami slotu PCI-Express. Chociaż wersja referencyjna posiada aktywny system chłodzenia przypominający wyglądem Radeona R9 NANO, do sprzedaży trafiają już modele autorskie m.in.: testowany Gigabyte RX 460 WindForce 2X. Niewykluczone, iż wkrótce zobaczymy również konstrukcje całkowicie pasywne.
Bazowe taktowanie rdzenia Radeona RX 460 wynosi 1090 MHz, mogąc wzrastać do maksymalnie 1200 MHz w trybie Boost, chociaż najczęściej jest to niestety tylko 1100 MHz. Pamięci w ilości 2048 MB pracują na 128-bitowej magistrali z częstotliwością 7000 MHz, zapewniając przepustowość rzędu 112 GB/s. Biorąc pod uwagę charakterystykę Radeona RX 460, cudów raczej nie należałoby oczekiwać, aczkolwiek nawet 15-20% progres względem wiekowego Radeona R7 260X będzie pozytywnym zjawiskiem. Zwłaszcza przy sugerowanej cenie 109 dolarów, bowiem poprzednik startował od poziomu 139 dolarów i nadal potrafi kosztować ~520 złotych. OK, chyba warstwę teoretyczną mamy z grubsza zaliczoną. Warto jednak zauważyć, że wszystkie testy zostały przeprowadzone w lżejszej procedurze - zamiast procesora Intel Core i7-4790K (4500 MHz) wykorzystany został Core i5-4460 (3200 MHz), natomiast wszystkie ustawienia obniżone do poziomu, który gwarantuje akceptowalna płynność na tańszych układach. Skutkiem tego wyniki w rozdzielczości 2560x1440 także zostały pominięte, gdyż niektóre występujące na wykresach karty graficzne nie sprostałyby takiemu zadaniu.
PS: Nie wiem czy zauważyliście, ale Radeon RX 460 korzysta z interfejsu PCI-E 3.0 x8.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Polaris mocno odchudzony, ale z dużymi ambicjami
- 2 - Gigabyte Radeon RX 460 WindForce 2X - Budowa i parametry techniczne
- 3 - Platforma testowa i metodyka pomiarowa
- 4 - Platforma FCAT do zgrywania obrazu
- 5 - Radeon RX 460 - Test wydajności 3DMark - Fire Strike Extreme / DirectX 11
- 6 - Radeon RX 460 - Test wydajności 3DMark - Time Spy / DirectX 12
- 7 - Radeon RX 460 - Test wydajności Crysis 3 - High / DirectX 11
- 8 - Radeon RX 460 - Test wydajności Doom - High / Vulkan
- 9 - Radeon RX 460 - Test wydajności Fallout 4 - High / DirectX 11
- 10 - Radeon RX 460 - Test wydajności Far Cry Primal - High / DirectX 11
- 11 - Radeon RX 460 - Test wydajności GTA V - High / DirectX 11
- 12 - Radeon RX 460 - Test wydajności Hitman - Medium / DirectX 12
- 13 - Radeon RX 460 - Test wydajności Project CARS - High / DirectX 11
- 14 - Radeon RX 460 - Test wydajności Rise of the Tomb Raider - Medium / DirectX 12
- 15 - Radeon RX 460 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - High / DirectX 11
- 16 - Radeon RX 460 - Test wydajności XCOM 2 - High / DirectX 11
- 17 - Radeon RX 460 - Overclocking - 3DMark / Hitman / Tomb Raider / Witcher 3
- 18 - Radeon RX 460 - Pobór mocy - spoczynek i obciążenie
- 19 - Radeon RX 460 - Pomiar temperatur - Spoczynek i obciążenie
- 20 - Radeon RX 460 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie
- 21 - Podsumowanie - Polaris taki mały, a jednak coś potrafi!