Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国
 

Przegląd procesorów graficznych firmy Nvidia

Sebastian Oktaba | 30-10-2009 15:49 |

Wielkimi krokami zbliża się premiera nowych kart graficznych firmy Nvidia – Fermi, o kodowej nazwie GT300. Układu, który ma być odpowiedzią giganta na premierę akceleratorów konkurenta - ATI/AMD z serii 5800. W Internecie aż huczy od plotek na temat specyfikacji, poprzez nawet sfingowaną, jak uważają poniektórzy, prezentację układów GT300. Każdy zadaje sobie pytanie, co tym razem zaprezentuje gigant z Santa Clara; czy będzie to zupełnie nowy układ pod względem technologicznym, zaprojektowany od nowa, czy też kolejny odgrzewany kotlet, jakich niemało w historii firmy... Póki co zapowiedzi samej Nvidii zdają się potwierdzać to pierwsze przypuszczenie, ale jak będzie naprawdę dowiemy się zapewne wtedy, gdy do naszych rąk trafi w końcu karta wyposażona w układ GT300. Tymczasem jest to odpowiedni moment, by podsumować działalność „twórczą” firmy Nvidia i dowiedzieć się, jak przez te 16 lat gigant z Santa Clara zmienił nasze wyobrażenie na temat układów graficznych, które na początku miały służyć jedynie do wyświetlania obrazu na ekranie monitora.

Autor: Sergiusz - Łukasz Michalik

W obecnych czasach karty graficzne, to jedne z najbardziej zaawansowanych technologicznie oraz złożonych układów, które stały się bardzo ważnym podzespołem ówczesnych komputerów. Ich pojawienie wiązało się przede wszystkim z coraz większymi potrzebami związanymi z generowaniem grafiki. Ponieważ zapotrzebowanie to kilkanaście lat temu rosło z dnia na dzień (i nadal rośnie), stworzono specjalną jednostkę która miała odpowiadać za obliczenia związane z wyświetlaną grafiką, by w ten sposób zwiększyć wydajność prezentowanego obrazu przy jednoczesnym odciążeniu procesora, który mógłby w tym czasie zajmować się innymi obliczeniami. W efekcie tego powstał GPU (Graphical Procesing Unit) – jest to termin stworzony przez firmę Nvidia, która użyła go w stosunku do układu graficznego, który zgodnie z nazewnictwem miał być graficzną jednostką obliczeniową, czyli w skrócie procesorem graficznym. Pojawienie się określenia GPU wiązało się z premierą karty graficznej GeForce 256, która miała miejsce 31 sierpnia 1999. To właśnie przy okazji wprowadzenia na rynek tej karty, firma Nvidia po raz pierwszy użyła tego terminu obowiązującego po dziś dzień. W celu jeszcze większego zwiększenia wydajności nowoczesnych układów graficznych producenci kart opracowali technologie pozwalające łączyć wiele kart graficznych na jednej płycie głównej. Pomysł ten wprowadziła pierwotnie firma 3dfx, która w 1998 r. stworzyła technologię SLI (Scan-Line Interleave) pozwalającą na łączenie ze sobą dwóch kart graficznych Voodoo 2. Obecna technologia SLI (Scalable Link Interface) od Nvidia (która w 2000 roku wykupiła firmę 3dfx) ideowo czerpie z tego pomysłu pełnymi garściami.

Nvidia jest międzynarodową korporacją specjalizującą się w projektowaniu i produkcji procesorów graficznych, chipsetów, komputerów PC oraz urządzeń przenośnych. Została założona w styczniu 1993 r. przez Jen-Hsun Huang’a, Curtisa Priem’a oraz Chrisa Malachowsky’ego. Siedziba firmy mieści się w Santa Clara w stanie California w USA. Korporacja ta jest jednym z czołowych producentów procesorów graficznych, chipsetów wykorzystywanych w kartach graficznych, konsoli do gier jak również wytwarza chipsety do płyt głównych. Nvidia produkuje obecnie dwa rodzaje układów graficznych. Jej sztandarową serią są urządzenia z serii GeForce skierowane głównie na rynek dla graczy komputerowych oraz użytkowników biurowo/domowych. Nazwa jest z pewnością znana każdemu, kto kiedykolwiek oglądał testy w sieci lub zastanawiał nad zakupem karty graficznej. Drugim typem procesorów graficznych produkowanych przez Nvidię są układy Quadro przeznaczone głównie do zaawansowanej obróbki grafiki, projektowania złożonych obiektów 3D i renderingu. Nasz rys historyczny uwzględni głównie urządzenia przeznaczone dla masowego odbiorcy, który to stanowi podstawowe „źródło dochodu” kochanego „zielonego” giganta.

  

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Sebastian Oktaba
Liczba komentarzy: 0
Ten wpis nie ma jeszcze komentarzy. Zaloguj się i napisz pierwszy komentarz.
x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.