Oficjalne oświadczenie AMD w sprawie DirectX 11.2
Kilka dni temu na łamach PurePC poruszyliśmy temat obsługi nowego standardu DirectX 11.2 przez obecną generację kart graficznych Radeon HD 7000 korzystającą z mikroarchitektury Graphics Core Next. Według zagranicznych źródeł, produkty oferowane przez AMD miały mieć początkowo pewne problemy ze wsparciem dla wspomnianych bibliotek, a wszystko to miało być spowodowane brakami w sterownikach. Od samego początku wiemy, że karty graficzne Radeon HD 7000 obsługują sprzętowo nie tylko standard DirectX 11.1, ale również nadchodzący 11.2. Premiera systemu Windows 8.1 odbędzie się dopiero w październiku bieżącego roku, a co za tym idzie do tego czasu nikt nie może wykorzystać bibliotek DirectX 11.2 z powodu ograniczenia ich dostępności dla wspomnianego oprogramowania. Wsparcie kart graficznych Radeon HD 7000 dla nowego API było wręcz pewne, aczkolwiek mieliśmy pewne wątpliwości co do jego obsługi w dniu premiery.
Niektórzy mogli jednak pomyśleć, że AMD zdecyduje się na pozostawienie obecnej serii w standardzie DirectX 11.1, a nadchodzące modele korzystające z rdzeni Hawaii przyniosą wsparcie dla DirectX 11.2. Producent zauważył zapewne spore poruszenie w temacie, więc nie mógł już dłużej czekać i wydał oficjalne oświadczenie w tej sprawie. Przedstawia się one następująco:
Sprzętowa architektura kart graficznych AMD Radeon HD Serii 7000 w pełni obsługuje biblioteki DirectX 11.2, o ile jest działa ze sterownikiem, który uruchamia tę funkcję. Firma AMD planuje wydać taki sterownik w okresie bliskim październikowej premiery Windows 8.1, tj. wówczas gdy DirectX 11.2 zostanie oficjalnie udostępniony. Jednocześnie warto pamiętać, że firma AMD jest obecnie jedynym producentem kart graficznych, który oferuje pełną obsługę DirectX 11.1 i również jedynym producentem, który wspiera funkcjonalność Tiled Resource Tier-2.
Jak widać, AMD postara się udostępnić odpowiednie sterowniki w okolicach premiery systemu Windows 8.1, więc wszyscy obawiający się utraty wsparcia dla DirectX 11.2 mogą spać spokojnie. Wspomniana w komentarzu technologia Tiled Resource dzieli większe tekstury na mniejsze, dzięki czemu zachowywana jest wysoka jakość obrazu przy zmniejszeniu zapotrzebowania na zasoby sprzętowe. Użytkownik będący w oddali danego obiektu i tak nie zobaczy jego szczegółów, które będą wyświetlane dopiero w momencie dojścia do budynku, samochodu lub czegokolwiek innego.
Źródło: AMD / Microsoft