Można odblokować rdzeń Fiji w Radeon R9 Fury? Można!
Producenci procesorów oraz kart graficznych od dawna stosują metodę blokowania jednostek wykonawczych w swoich podzespołach - zmniejsza to koszt produkcji i umożliwia masowe wykorzystanie uszkodzonych podzespołów. O co chodzi w tym całym blokowaniu? Sprawa jest bardzo prosta. Producent A wytwarzając rdzeń B wykorzystuje go do produkcji kilku kart graficznych posiadających różne oznaczenia. Droższa karta musi być jednak mocniejsza od swojego tańszego brata, a więc należy w jakiś sposób obniżyć wydajność wspomnianego wcześniej rdzenia B. Stosuje się zarówno obniżone taktowania, ale nie brakuje także metody "obcinania" jednostek wykonawczych zarówno przez oprogramowanie, jak i metody fizyczne.
W przypadku akceleratorów AMD Radeon wszyscy pamiętają zapewne modyfikację chociażby modelu HD 6950 do HD 6970, która pozwalała niskim kosztem uzyskać większą wydajność dzięki odblokowaniu jednostek cieniujących. Mogło się wydawać, że AMD w przyszłości będzie wystrzegało się podobnych "błędów" i skutecznie zablokuje możliwość jakichkolwiek modyfikacji w tym obrębie. Nic bardziej mylnego...
Platforma testowa:
W sieci od kilku dni trwa dyskusja na temat nowego narzędzia CUINFO, które pozwala na sprawdzenie ilości jednostek zablokowanych programowo i fizycznie w modelu Radeon R9 Fury. Szczęśliwcy posiadający wybrane egzemplarze mogą pokusić się o próbę wgrania zmodyfikowanego BIOSu - Michał Vobożil (Xtreme Addict) pochwalił się swoim osiągnięciem polegającym na pełnym odblokowaniu procesora graficznego Fiji.
Standardowy Radeon R9 Fury (bez odblokowania):
Co ciekawe, nawet przy 4096 procesorach strumieniowych (zamiast 3584) napięcie pozostało niezmienione. Poniżej zamieszczamy zrzuty ekranu potwierdzające poszczególne etapy odblokowywania procesora graficznego wraz z wynikami w 3DMark Fire Strike Extreme. Sprawdzenie wydajności jest w tym przypadku kluczowe, ponieważ czasami bywało tak, że odblokowanie jednostek nie szło w parze ze wzrostem możliwości karty graficznej. Warto wspomnieć, że Michałowi Vobożilowi udało się także zwiększyć ilość dostępnych jednostek teksturujących.