Jaki procesor do GeForce i Radeon? Test sterowników 337.50 Beta
- SPIS TREŚCI -
- 0 - Dwa rdzenie, Dwa rdzenie plus HT czy cztery rdzenie do GeForce?
- 1 - Platforma testowa i ustawienia
- 2 - Test CPU Battlefield 4 - Radeon R9 290X vs GeForce GTX 780 Ti - Core i5-4670K 4500 MHz
- 3 - Test CPU Battlefield 4 - Radeon R9 290X vs GeForce GTX 780 Ti - Core i3-4330 3500 MHz
- 4 - Test CPU Battlefield 4 - Radeon R9 290X vs GeForce GTX 780 Ti - Pentium G3220 3000 MHz
- 5 - Ranking CPU Battlefield 4 - Radeon R9 290X vs GeForce GTX 780 Ti
- 6 - Test CPU Crysis 3 - Radeon R9 290X vs GeForce GTX 780 Ti - Core i5-4670K 4500 MHz
- 7 - Test CPU Crysis 3 - Radeon R9 290X vs GeForce GTX 780 Ti - Core i3-4330 3500 MHz
- 8 - Test CPU Crysis 3 - Radeon R9 290X vs GeForce GTX 780 Ti - Pentium G3220 3000 MHz
- 9 - Ranking CPU Crysis 3 - Radeon R9 290X vs GeForce GTX 780 Ti
- 10 - Test GPU 3DMark - Fire Strike Standard Test
- 11 - Test GPU Crysis: Warhead - 1920x1080 / Enthusiast / AA x4 / 64-bit / DirectX 10
- 12 - Test GPU Crysis 3 - 1920x1080 / Very High / MSAA x2 / AF x16 / DirectX 11
- 13 - Test GPU Far Cry 3 - 1920x1080 / Ultra / SSAO / MSAA x4 / DirectX 11
- 14 - Test GPU Hitman: Absolution - 1920x1080 / Ultra / MSAA x4 / AF x16 / DirectX 11
- 15 - Test GPU Metro: Last Light - 1920x1080 / Very High / SSAA x2 / AF x16 / DirectX 11
- 16 - Test GPU Skyrim - 1920x1080 / Very High / AA x8 / AF x16 / DirectX 9
- 17 - Test GPU Tomb Raider - 1920x1080 / Very High / FXAA / AF x16 / TressFX / DirectX 11
- 18 - Podsumowanie - Czy GeForce nadaje się do dwurdzeniowych procesorów?
Wprowadzenie API Mantle dedykowanego kartom graficznym AMD Radeon musiało zrobić wrażenie na Microsofcie i konkurencji, która postawiona przed faktem dokonanym nareszcie zauważyła niedoskonałości obecnego oprogramowania i zaczęła szukać nowych koncepcji... chociaż w gruncie rzeczy wszystkim wtajemniczonym rozwiązanie problemu jest doskonale znane. Nazywa się niskopoziomowym dostępem do zasobów sprzętowych i powinno być standardem, ponieważ system operacyjny oraz biblioteki DirectX 11 marnotrawią ogromną ilość mocy obliczeniowej. Microsoft zapowiedział podczas konferencji GDC 2014 rewolucyjne zmiany w DirectX 12 inspirowane właśnie AMD Mantle, jednak zanim doczekamy się nowego zestawu instrukcji upłynie jeszcze trochę czasu, dlatego NVIDIA postanowiła zakasać rękawy i własnoręcznie poprawić sytuację. Nowe sterowniki GeForce 337.50 Beta powinny przynieść wzrost wydajności posiadaczom sprzętu NVIDII, zwłaszcza w scenariuszach zależnych od centralnej jednostki obliczeniowej. Czy dwurdzeniowy procesor nadal ogranicza wydajność kart graficznych GeForce GTX, lepiej sprawdzając się w połączeniu z Radeonem? Ile prawdy jest w takim stwierdzeniu? Sprawdzimy to porównując GeForce GTX 780 Ti oraz Radeon R9 290X na platformach Pentium G3220, Core i3-4330 i Core i5-4670K.
Autor: Sebastian Oktaba
Kwestia zależności karty graficznej od procesora przewija się często w dyskusjach o zestawach komputerowych, jednak niewiele powstaje rzetelnych testów zgodnych ze stanem faktycznym. Wyniki są bowiem bezpośrednio uzależnione od zastosowanych sterowników, których wychodzi nawet kilka w przeciągu miesiąca (jeśli uwzględnimy wersje beta), co utrudnia monitorowanie ewentualnych zmian. Ciągle powszechna jest natomiast opinia, że łączenie procesorów dwurdzeniowych (Pentium) czy nawet dwurdzeniowych z technologią Hyper-Threading (Intel Core i3) z kartami graficznymi GeForce to niezbyt dobry pomysł. Faktycznie, niektóre sterowniki do urządzeń NVIDII potrafiły zrobić użytek z większej ilość rdzeni, wyraźnie ograniczając wydajność szybszych układów na słabszych procesorach, czemu nie sposób zaprzeczyć. Z kolei Catalysty do Radeonów preferują siłę pojedynczego wątku, co widać również na przykładzie testów przeprowadzanych na łamach naszego portalu. Wbrew pozorom, połączenie teoretycznie ośmiordzeniowego procesora AMD FX-8000 z kartą graficzną NVIDIA GeForce może okazać się decyzją niezbyt fortunną, skoro niejednokrotnie dwurdzeniowy Intel Core i3-4130 zapewnia wyższą płynność w najbardziej wymagających grach.
Jaki czterordzeniowy procesor wybrać? Intel Core i5 czy AMD FX?
Sterowniki GeForce 337.50 Beta powinny poprawić wyniki kart graficznych z rodziny GTX 700 w scenariuszach, gdzie ograniczenie może stanowić procesor. Czy NVIDIA nareszcie zadowoli się dwoma rdzeniami i Radeony stracą miano jedynych rozsądnych układów do takich konfiguracji?
Sterowniki 337.50 Beta nie stanowią cudownego panaceum na wszystkie bolączki DirectX 11, dlatego nie można ich traktować w kategorii odpowiedzi na Mantle, którym de facto będzie dopiero DirectX 12. O niskopoziomowym dostępie do zasobów sprzętowych na kartach graficznych GeForce trzeba póki co zapomnieć. NVIDIA chciała jednak zafundować swoim użytkownikom pewien odczuwalny skok wydajności, pozwalający wyprzedzić AMD w praktycznie wszystkich grach wykorzystujących DirectX 11, gdzie procesor odgrywa jakiekolwiek znaczenie bez względu na ilość aktywnych rdzeni czy wątków. Od razu na myśl przychodzą Crysis 3 oraz Battlefield 4, jakie oczywiście wykorzystaliśmy do sprawdzenia poprawy w przypadku połączenia mocnego GPU z relatywnie słabym CPU. Pamiętać zarazem należy, iż API Mantle jest obecne w zaledwie dwóch mainstream'owych tytułach - wspomnianym wcześniej Battlefield 4 oraz Thief. Przeważającą większość rynku stanowią gry napędzane DirectX 11, zaś najbliższe miesiące raczej nie przyniosą wysypu tytułów optymalizowanych pod Mantle.
Test procesorów i kart graficznych: Battlefield 4 Mantle vs DirectX
Każdy dodatkowy, a zwłaszcza darmowy i niewymagający kombinowania zysk wydajności, to działanie jak najbardziej pożądane. Wprawdzie sterowniki NVIDII nie nawiązują rywalizacji z AMD Mantle, jednak w kategorii DirectX 11 ugruntowują dominującą pozycję tego producenta.
Jak wyglądają perspektywy dla posiadaczy modeli niższego szczebla, niż najmocniejszy w ofercie NVIDII GeForce GTX 780 Ti? Zapewnienia NVIDII o drastycznej poprawie komfortu rozgrywki w Metro: Last Light, Skyrim czy Crysis 3 traktowaliśmy z pewnym dystansem, zwłaszcza jeśli chodzi o sytuacje, kiedy karta graficzna jest maksymalnie wykorzystywana. Takie pomiary dla pewności również przeprowadziliśmy, stosując kilka zestawów sterowników wydanych od momentu premiery GeForce GX 780 i GTX 770, zatem skala porównawcza będzie dzięki temu kompletna. Ewentualne zyski w klatkach na sekundę mogą wynikać wyłącznie z poprawek poczynionych w samych driverach, bowiem z okazji opublikowania GeForce 337.50 Beta żaden developer nie wypuścił specjalnych aktualizacji, Microsoft również nie usprawnił bibliotek DirectX 11. Bezsprzecznie dobrze się dzieje, że producenci sprzętu próbują wycisnąć jak najwięcej ze swoich urządzeń, wszak każdy darmowy zysk wydajności jest pożądany i korzystny. Może to jeszcze nie ostatnie słowo programistów NVIDII? W końcu do premiery szybszych Maxwelli jeszcze kawał czasu...
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 0 - Dwa rdzenie, Dwa rdzenie plus HT czy cztery rdzenie do GeForce?
- 1 - Platforma testowa i ustawienia
- 2 - Test CPU Battlefield 4 - Radeon R9 290X vs GeForce GTX 780 Ti - Core i5-4670K 4500 MHz
- 3 - Test CPU Battlefield 4 - Radeon R9 290X vs GeForce GTX 780 Ti - Core i3-4330 3500 MHz
- 4 - Test CPU Battlefield 4 - Radeon R9 290X vs GeForce GTX 780 Ti - Pentium G3220 3000 MHz
- 5 - Ranking CPU Battlefield 4 - Radeon R9 290X vs GeForce GTX 780 Ti
- 6 - Test CPU Crysis 3 - Radeon R9 290X vs GeForce GTX 780 Ti - Core i5-4670K 4500 MHz
- 7 - Test CPU Crysis 3 - Radeon R9 290X vs GeForce GTX 780 Ti - Core i3-4330 3500 MHz
- 8 - Test CPU Crysis 3 - Radeon R9 290X vs GeForce GTX 780 Ti - Pentium G3220 3000 MHz
- 9 - Ranking CPU Crysis 3 - Radeon R9 290X vs GeForce GTX 780 Ti
- 10 - Test GPU 3DMark - Fire Strike Standard Test
- 11 - Test GPU Crysis: Warhead - 1920x1080 / Enthusiast / AA x4 / 64-bit / DirectX 10
- 12 - Test GPU Crysis 3 - 1920x1080 / Very High / MSAA x2 / AF x16 / DirectX 11
- 13 - Test GPU Far Cry 3 - 1920x1080 / Ultra / SSAO / MSAA x4 / DirectX 11
- 14 - Test GPU Hitman: Absolution - 1920x1080 / Ultra / MSAA x4 / AF x16 / DirectX 11
- 15 - Test GPU Metro: Last Light - 1920x1080 / Very High / SSAA x2 / AF x16 / DirectX 11
- 16 - Test GPU Skyrim - 1920x1080 / Very High / AA x8 / AF x16 / DirectX 9
- 17 - Test GPU Tomb Raider - 1920x1080 / Very High / FXAA / AF x16 / TressFX / DirectX 11
- 18 - Podsumowanie - Czy GeForce nadaje się do dwurdzeniowych procesorów?