Gigabyte GTX 980 Ti Xtreme Gaming WaterForce. Wodny Maxwell
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Wodnik z zamiłowania do ekstremalnej wydajności
- 2 - Gigabyte GTX 980 Ti Xtreme Gaming WaterForce - Budowa
- 3 - Platforma testowa i metodologia pomiarowa
- 4 - Platforma FCAT do zgrywania obrazu
- 5 - Testy: 3DMark - Fire Strike Standard Test
- 6 - Test Assassin's Creed: Unity - High / AA / HBAO+
- 7 - Test Batman: Arkham Origins - Very High / PhysX OFF / MSAA
- 8 - Test Battlefield 4 - Ultra / HBAO / AA High / MSAA
- 9 - Test Crysis 3 - Very High / Blur Medium / AF x16
- 10 - Test Fallout 4 - Ultra / AF x16 / Godrays High / SSAO / TAA
- 11 - Test Far Cry 4 - Ultra / Fur/ Godrays / HBAO+ / SMAA
- 12 - Test GTA V - Very High / FXAA / AF x16 / Advanced Shadows
- 13 - Test Metro: Last Light - High / PhysX OFF / AF x16
- 14 - Test Tomb Raider - Ultra / TressFX / AF x16 / AA
- 15 - Test Watch Dogs - High / HBAO+ High / Blur / MSAA
- 16 - Test Wiedźmin 3: Dziki Gon - Ultra / HBAO+ / AA / Hairworks OFF
- 17 - Overclocking - 3DMark / Crysis 3 / GTA V / Wiedźmin 3: Dziki Gon
- 18 - Pobór mocy - spoczynek i obciążenie
- 19 - Pomiar temperatur - Spoczynek i obciążenie
- 20 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie
- 21 - Podsumowanie - Maxwell... znowu zalewasz
Xtreme Gaming to najnowsza seria wydajnych kart graficznych firmy Gigabyte, która zgodnie z deklaracjami tajwańskiego koncernu powinna oferować bezkompromisowe rozwiązania, czyniące napakowany bajerami sprzęt marzeniem każdego pecetowego gracza. Pewnie dlatego flagowym reprezentantem ekstremalnej rodziny uczyniono Gigabyte GeForce GTX 980 Ti Xtreme Gaming WaterForce, czyli połączenie układu GM200-310 Maxwell oraz kompaktowego systemu chłodzenia cieczą (AiO). Szczerze powiedziawszy, początkowo byłem bardzo sceptycznie nastawiony do kolejnego wodniaka, zwłaszcza iż niedawno testowany MSI GeForce GTX 980 Ti Sea Hawk niczym nadzwyczajnym nie zaimponował, jednak ostatecznie postanowiłem sprawdzić możliwości tego monstrum. Czy starania producenta przyniosły zamierzony efekt? Wszystkiego dowiecie się przeglądając premierowy test Gigabyte GeForce GTX 980 Ti Xtreme Gaming WaterForce.
Autor: Sebastian Oktaba
GeForce GTX 980 Ti bazuje na układzie GM200 wykorzystywanym także w GeForce GTX Titan X, aczkolwiek NVIDIA zdecydowała się dokonać tutaj pewnych redukcji, ucinając 2 spośród 24 klastrów SM (Streaming Multiprocessors), które posiada w komplecie najszybszy Maxwell. Zaowocowało to oczywiście nieco mniejszą ilością procesorów CUDA (2816 zamiast 3072), jak również jednostek teksturujących (176 zamiast 192). Oszczędzono natomiast ROP-y zostawiając ich dokładnie 96 oraz 3MB pamięci L2. Cięcia poczynione w strukturze rdzenia GM200-310 okazały się stosunkowo niewielkie, zatem wydajność GeForce GTX 980 Ti jest zbliżona do mocarnego GeForce GTX Titan X. Chociaż 12288 MB GDDR5 ustąpiło miejsca skromniejszym 6144 MB GDDR5, zachowano 384-bitową magistralę pamięci, co powinno w zupełności wystarczyć do grania w rozdzielczości 2560x1440 lub wyższej. Współczynnik TDP utrzymano na poziomie 250W, aczkolwiek architektura Maxwell jest generalnie bardzo energooszczędna, mogąc pochwalić się dobrym przelicznikiem wydajności do pobranej mocy.
Karty graficzne Gigabyte należące do linii Xtreme Gaming powinny być ładniejsze i szybsze od rywali, zwłaszcza MSI Gaming oraz ASUS StriX.
Gigabyte pomimo rozpoznawalnych kart graficznych dedykowanych entuzjastom, które sprzedawało pod szyldem G1 Gaming, dość nieoczekiwanie postanowiło zmodyfikować nazewnictwo topowych produktów. Decyzja była prawdopodobnie podyktowana zbytnim nagromadzeniem konkurencyjnych konstrukcji, również ochrzczonych jako Gaming - pojedyncze słowo przestało więc wyróżniać modele Gigabyte od dziesiątek innych gamingowych urządzeń. Tajwańczycy postanowili zainterweniować, podobno dłuuugo myśleli nad lepszym rozwiązaniem... aż wreszcie wyklarował się pomysł adekwatny do ambicji inżynierów oraz marketingowców koncernu - powstała rodzina Xtreme Gaming. Nowości najprościej scharakteryzować jako odpicowane modele G1 Gaming, bowiem filozofia tworzenia kart graficznych przez Gigabyte nie uległa fundamentalnej zmianie. Dopieszczona została natomiast warstwa estetyczna, dorzucono kilka świecidełek, zdecydowanie podniesiono taktowania. Ogólnie rzecz ujmując, urządzenia należące do linii Xtreme Gaming powinny być ładniejsze i szybsze od bezpośrednich rywali, zwłaszcza MSI Gaming oraz ASUS DirectCU III StriX.
Gigabyte GeForce GTX 980 Ti Xtreme Gaming WaterForce to czołowy zawodnik nowego pokolenia, którego bazowe taktowanie wynosi nieskromne 1216 MHz, automatycznie wzrastające w trybie GPU Boost do stabilnych 1418 MHz. Częstotliwość pamięci podniesiono natomiast do wartości 7200 MHz, dlatego jakby nie patrzeć - Gigabyte stworzyło jednego z najszybszych niereferencyjnych GeForce GTX 980 Ti dostępnych aktualnie na sklepowych półkach. Dopełnieniem całości został kompaktowy system chłodzenia cieszą (All in One), mający zapewnić układowi GM200-310 Maxwell komfortowe warunki pracy. Wystarczy 120 mm chłodnicę Gigabyte GeForce GTX 980 Ti Xtreme Gaming WaterForce zamontować w obudowie komputera, podłączyć zasilanie i gotowe. Koncepcja jest zbliżona do niedawno prezentowanego MSI GeForce GTX 980 Ti Sea Hawk, aczkolwiek zaryzykuję stwierdzenie, że tutaj zrealizowana została zdecydowanie lepiej. Oczywiście wszystkie wstępne tezy rozstrzygnął testy praktyczne - zwłaszcza pomiary głośności oraz temperatur pod obciążeniem.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Wodnik z zamiłowania do ekstremalnej wydajności
- 2 - Gigabyte GTX 980 Ti Xtreme Gaming WaterForce - Budowa
- 3 - Platforma testowa i metodologia pomiarowa
- 4 - Platforma FCAT do zgrywania obrazu
- 5 - Testy: 3DMark - Fire Strike Standard Test
- 6 - Test Assassin's Creed: Unity - High / AA / HBAO+
- 7 - Test Batman: Arkham Origins - Very High / PhysX OFF / MSAA
- 8 - Test Battlefield 4 - Ultra / HBAO / AA High / MSAA
- 9 - Test Crysis 3 - Very High / Blur Medium / AF x16
- 10 - Test Fallout 4 - Ultra / AF x16 / Godrays High / SSAO / TAA
- 11 - Test Far Cry 4 - Ultra / Fur/ Godrays / HBAO+ / SMAA
- 12 - Test GTA V - Very High / FXAA / AF x16 / Advanced Shadows
- 13 - Test Metro: Last Light - High / PhysX OFF / AF x16
- 14 - Test Tomb Raider - Ultra / TressFX / AF x16 / AA
- 15 - Test Watch Dogs - High / HBAO+ High / Blur / MSAA
- 16 - Test Wiedźmin 3: Dziki Gon - Ultra / HBAO+ / AA / Hairworks OFF
- 17 - Overclocking - 3DMark / Crysis 3 / GTA V / Wiedźmin 3: Dziki Gon
- 18 - Pobór mocy - spoczynek i obciążenie
- 19 - Pomiar temperatur - Spoczynek i obciążenie
- 20 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie
- 21 - Podsumowanie - Maxwell... znowu zalewasz